Vill vara lite mer lagom
Jag har problem med att hitta "lagom" i mitt liv. Allt jag gör går ut på allt eller inget, där jag antingen hetsäter/äter jättemycket eller äter inget alls, tränar dubbla pass eller är hemma och tittar på serier i sträck, utan att knappt röra på mig. Jag är medveten om mitt problem, men vet inte hur jag ska få mig själv att hålla mig till "lagom".
Vad göra?
Amani

BUP svarar:
Hej
Ett bra första steg till en förändring är att vara medveten om sitt problem och att vara motiverad till att arbeta för att förändra detta. Klokt av dig och jag tycker det låter som ett bra mål att sträva efter att bli mer lagom.
Det måste vara ansträngande för dig att pendla mellan dessa ytterligheter. Att antingen maxa eller vara väldigt passiv. Att hitta sin balans mellan aktivitet och vila. Om man inte är så bra på det är ju sin egen kropp väldigt klok och säger -"Stopp nu orkar jag inte längre. Nu behöver jag återhämta mig". Att lyssna på kroppens signaler är viktigt.
Frågan är hur du ska hitta ditt lagom. Om du gillar att träna ska du om inte någon läkare eller annan professionell skulle avråda dig utifrån ditt hälsotillstånd fortsätta göra det. Kanske byta dubbelpasset mot ett enkel pass? Lägga in någon vilodag utan träning. Unna dig en filmkväll eller två. Att förändra för mycket på en gång brukar i längden inte vara så lyckat. Det brukar inte hålla så länge.
Då behöver fundera på vad det är som driver dig, om det handlar om att din ångest minskar när du är aktiv eller om du alltid gillat när det händer saker. Om du tycker att du har svårt med att reglera din aktivitetsgrad på egen hand kanske du skulle vara hjälpt av att göra upp ett schema runt din skolgång och fritid. Att utifrån ditt schema inte lägga in extra pass och försöka hitta en balans.
Om det skulle bli större problem runt din mat är det naturligtvis viktigt att du söker hjälp för detta om det bedöms att du har en ätstörning. Om dina föräldrar eller dina klasskamrater blir oroliga för dig.
Lycka till med ditt mål att hitta ditt lagom!