Bryter ihop varje gång vi bråkar
Hej jag är en tjej som snart ska fylla 15 år , jag trivs inte hemma varken hos min mamma eller pappa , hos min mamma bråkar vi hela tiden och det slutar med att jag bryter ihop varje gång! Jag har funderat och jag känner att jag har slutat älska min mamma helt efter alla år vi har bråkat och hur hon är mot mig , jag vet intr vad jag ska göra längre för jag klarar inte av allt längre för hon förstör mig verkligen , jag mår riktigt dåligt hos henne och sen har jag det dåligt i skolan och hinner inte med allting och fixar inte skolan längre då jag mår dåligt hemma och hos min pappa kan jag inte bo för andleningar eller jag försöker att inte va där så mycket även om jag blir tvingad.
jag vet inte vart jag ska vända mig om för jag kommer gå in i väggen snart för jag har ingen nära att bo hos och jag vill verkligen inte va kvar hos min mamma längre till.

BUP svarar:
Hej!
Jag tror du kan ha rätt när du skriver att du snart kommer gå in i väggen för när det är så här jobbigt i relation till föräldrarna så brukar det ta oerhört mycket på en. När det känns så här svårt hemma så behöver man som ung få stöd från någon annan vuxen till saker känns bättre igen.
Det kan vara en vuxen i din närhet som du känner förtroende för, en släkting eller kanske en lärare. Finns inte det inte en sådan vuxen i din närhet så behöver du vända dig till en professionell för vidare stöd.
Det är verkligen sorgligt att du inte har föräldrar som kan stötta dig och bemöta dig på ett sätt så du kunde känna dig mer förstådd. Säkert upplever både din mamma och din pappa att de gör allt som de kan för dig, men trots att föräldrar upplever att de gör allt för sina barn så är det inte samma sak som att det stämmer med den egna upplevelsen man har som barn eller ung.
Tror du att din mamma har tagit till sig fullt ut hur illa du far av de här bråken? Tror du att din mamma i så fall skulle försöka göra något annorlunda om hon förstod mer om hur du känner?
Säkert har du redan försökt förklara det men OM du känner att det inte redan är ett uttömt spår och redan har berättat hur dåligt du verkligen mår av bråken, så kan det vara värt att försöka vara så tydlig man kan med det. Det är lätt att tänka att ens förälder måste ha fattat hur man känner, men ganska ofta kan man bli förvånad över hur olika man kan uppfatta saker.
Oavsett om det skulle gå att påverka mamma på egen hand så vill jag ge dig rådet att kontakta din skolkurator. Det kan vara bra att det finns en person i din vardag, i skolan som har tystnadsplikt och som du kan vända dig till för stöd eller som du kan kontakta när du behöver det.
Man också vända sig till en ungdomsmottagning för samtalskontakt. Du kan ringa eller chatta anonymt med en kurator på BRIS. Du kan också kolla in socialtjänstens hemsida koll på soc där man kan få veta mer om vilket stöd man kan få via socialtjänsten som ung och när det är svårt hemma.
Ta hand om dig!