Hjärnspöken i huvudet
Hej! just nu känner jag mig helt psykisk instabil och jag tror jag lider av både oro och ångest men är inte säker då jag inte är så påläst... allt jag vet är att det började i somras när jag blev sjuk (chrons sjukdom) som påverkar både mig och hela min familj, där efter har det bara gått utför... bråken mellan mig och mamma blir bara fler. Jag började gymnasiet i höstas och det gick jätte bra fast jag hade haft en jobbig sommar och hade sond så löste det sig men nu är problemet att hon tjejen som jag blev mest taight med i klassen ska byta skola vilket också får mig att må dåligt. Jag får just nu, hela tiden en känsla av att jag får både mig själv och alla i min omgivning att må dåligt, något som tar på mitt psyke jätte mycket är att jag blivit så extremt rädd för att gå upp i vikt vilket också gör att jag mår dåligt dag in och dag ut. Det känns bara som det satter hjärnspöken i mitt huvud som leder mig in på helt fel vägar och jag vet inte var jag ska göra av mig själv, vet i själva verket inte var allt kommer ifrån häller eller varför jag mår dåligt jag vet bara ATT något pågår i mitt huvud och ATT jag inte mår bra just nu. Vet inte alls vad jag ska göra eller var jag ska vända mig, vet bara att jag orkar inte må såhär pissigt längre,på två dagar har jag haft 3 ångestattacker och när mina lärare har frågat vad som händer har jag inte kunnat förklara, för jag vet inte. Jag mår inte alls bra, jag vet inte vad som är fel bara att något är fel, och jag vet inte var jag ska vända mig för känns bara som folk kommer tycka jag är löjlig och as töntig men jag behöver hjälp, fort. Ni tycker säkert också detta är töntigt och jag hatar att visa mig svag men jag är inte stark längre,tyvärr. Och jag är så nära på att ge upp då mitt mående får mig helt fel spår... är jag jätte konstig?? är detta normalt???????
jag mår inte bra

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver till oss om det inre kaos du just nu upplever. Kanske kan vi skapa lite ordning och struktur i kaoset så att du kan gå vidare till mer hjälp.
Låt oss börja med det enklare. Nej, du är inte alls konstig, inte ett dugg löjlig eller töntig, du beskriver högst verkliga problem du brottas med. Och ja, det är helt normalt, vanligt förekommande att vi ibland känner oss vilsna, förvirrade och inte riktigt förstår vad som händer, varför vi mår pyton. Men det händer, det händer alla normala dödliga människor och det händer också ofta barn och ungdomar. Så är det bara.
Du skriver att denna jobbiga period började med att du fick en sjukdom som medför en del komplikationer i tillvaron. Vi vet att denna sjukdom av någon okänd anledning ökar bland ungdomar och vi vet också att man kan få ett fullständigt bra liv trots sjukdomen, men vi vet också att man behöver tala om vad det innebär för den som drabbas och för omgivningen. Har ni fått samtal om detta tema på läkarmottagningen som står för din behandling eller någon annanstans? För detta är en stressfaktor och om man inte går ordentligt genom allt som sjukdomen medför kan det hända att alla blir onödigt stressade och stressen påverkar alla och man förstärker varandras stress. Till exempel att man blir mer otålig mot varandra, hamnar i konflikter som trappas upp istället för att lösas. Är det något sånt som händer i er familj? Du måste veta att i så fall är det inte ditt fel. Jag tycker att ni i första hand på vårdcentralen ska söka hjälp hos psykolog eller kurator. Eller om du har varit på ett sjukhus kan man begära samtal hos sjukhuskurator och diskutera de problem som uppkom i spåret av din sjukdom. Tillsammans med mamma och pappa helst. Det är mitt första råd.
Om ni inte får alls eller inte får tillräcklig hjälp med samtal genom den medicinska vården kan ni också vända er till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresser finns på vår hemsida). Där kan ni närmare titta på vad som händer när du får dina ångestattacker. Vad är det för situationer som utlöser ångest hos dig, vad du kan göra för att få kontroll över känslovågorna, vilka finns runtomkring dig som kan stötta dig när stöd behövs.
Och här kommer vi till ytterligare en punkt som du bara nämner i förbifarten. Du "hatar att visa dig svag". Men ingen av oss kan alltid vara stark, stark, stark. Det är inget att skämmas för att behöva hjälp, stöd, att känna att det här klarar jag inte på egen hand, att just nu är det bara för mycket för mig. Det är enbart mänskligt. Du är uppenbarligen en smart, ambitiös tjej som presterar bra i skolan trots svårigheter med kroppen. Men man kan inte alltid gå bara på egen motor, alla motorer behöver påfyllning av energi som kommer från en källa utanför. Det är samtal som ger denna energi så att du även i framtiden orkar utan att må "piss".
Därutöver tror jag att du missuppfattar något kring vad du ska veta när du söker hjälp (ett orimligt krav du ställer på dig själv i detta sammanhang och jag undrar om du möjligen gör det också i andra sammanhang). När man söker hjälp till exempel på BUP vet man sällan konkret vad som får en att må dåligt. Man vet bara att man gör det. Det är en uppgift för samtalen att reda ut vad som ligger bakom att man mår dåligt, vad som orsakar, framkallar ångest, oro, rädslor, nedstämdhet eller vad det än handlar om. Man behöver definitivt inte vara påläst. Man berättar hur det känns och sedan reder man ut med behandlarens hjälp hur man kan förstå det och hur man kan hantera det. Du eller någon av dina föräldrar kan ringa till BUP-mottagningen du tillhör och du kan gå på samtal både själv och tillsammans med dina föräldrar.
Ett alternativ till är att du på egen hand går till ungdomsmottagningen och får samtal där både om din sjukdoms följder för din psykiska mående, familjeproblemen och dina ångestattacker. Men där blir inte dina föräldrar inkopplade vilket jag tycker vore bra för en bättre atmosfär och stresshantering i familjen.
En än gång, det är inte töntigt, löjligt eller konstigt att hamna i svårigheter, vara stressad, orolig, få ångest av olika anledningar. Ta tag i dessa frågor på ett eller annat sätt jag föreslagit, du kommer att vinna på det!