Ser och hör saker
Hej bup, jag är en 13 snart 14 åring som kämpar varje dag med vanföreställningar och ibland får jag hallucinationer och det skrämmer mig. Jag har haft det här länge men aldrig vågat tagit hjälp för det då jag tror att människor ej kommer att ta mig seriöst. Min mamma kämpar också med psykoser osv men jag är till och med rädd för att berätta till hon.
Jag hallucinerar OFTAST samma sak, jag ser en svart skugga, som liknar en man i kroppsformen, ibland har han haft en hatt på sig och ibland har han inte haft något på huvudet, jag ser dock inga detaljer som ögon, näsa, mun osv. Men så fort jag ser han blir jag rädd och tror att något dåligt ska hända mig. Han känns ond. Sen så får jag hörselhallucinationer ganska ofta.
Vad kan detta bero på? Och tycker ni att jag ska skaffa hjälp eller bara försöka ignorera detta?
anonym

BUP svarar:
Hej
Vad tufft du har det. Jag förstår att det du ser och hör skrämmer dig. Det är inte helt ovanligt att man tror sig vara ensam om detta. Jag vet inte om det är till någon tröst för dig men du är inte ensam om att ha liknande upplevelser. Du är rädd för att ingen ska tro på dig och inte ta det seriöst. Jag tänker så här -Jag svarar på ditt brev utifrån att jag tycker att det är allvarligt och jag tror på dig till 100 %. Jag hoppas och tror att den du kommer att träffa och samtala med också tar det seriöst.
Nu förstår du säkert att jag vill att du ska söka hjälp. Det är för mig självklart att det du berättar ska tas emot utan att ifrågasätta att det du säger är sant. Det gäller naturligtvis alla som kommer med ett för dom stort problem. Det är viktigt att du får svar på dina frågor för att minska din oro. Få en professionell bedömning om vad det kan handlar om.
Mitt svar och råd till dig är att jag tycker att du tillsammans med dina föräldrar ska ta kontakt med BUP. Skickar med lite information hur ett första besök kan gå till. Det är viktigt att den som ringer berättar om det du beskriver som vanföreställningar och hörselhallucinationer. Att dom skrämmer dig och gör dig rädd. Att din mamma har en psykossjukdom är en viktig information som också måste tas upp. Tidigt i kontakten. Gärna vid första telefonkontakten.
Du skriver att du tycker att det är svårt att berätta om detta för din mamma utifrån hennes psykiska sjukdom och en oro hur hon kommer reagera. Finns det någon som du kan ta hjälp av så det blir lite lättare att berätta? Finns det någon vuxen du har förtroende för som skulle kunna vara med. Din skolkurator, skolsköterska eller någon släkting. I ditt brev nämner du bara din mamma och inte din pappa. Vet inte hur er relation ser ut om det är möjligt att prata med honom först. Det viktigaste är att en kontakt tas med BUP. Gärna så snabbt som möjligt.
Har du berättat för någon om detta eller är det i ditt brev till oss som du skriver om detta för första gången. Om det är så vill jag tacka för ditt förtroende och jag hoppas att mitt svar varit till hjälp.
Lycka till!