Tror jag har anorexia
hej, jag tror jag har anorexia :/ jag väger Xkg och är 166 cm, jag är 14 år och tränar varje dag för att gå ner i vikt. jag spyr upp mat på kvällarna och det är många som uttrycker sin oro till mig för jag är smal. Jag vill inte längre, jag orkar inte mera nu.. detta har hållt på i ett halvår ungefär, jag pallar inte.. vem ska jag vända mig till??jag vågar inte prata med mamma elr pappa :/ hjälp
anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss med din fråga om vart du kan vända dig för att få hjälp. Det är starkt av dig att inse att du inte kan fortsätta så här. Jag vet att anorexitankarna försöker säga andra saker men kom ihåg att de tankarna är ju egentligen inte du, utan det är tankar som är förknippade med ångest.
Vad skulle hända tror du om du tog steget och vågade prata med mamma eller pappa? Är du rädd för deras reaktion...eller är det "anorexirösten" som är rädd för att de kanske skulle försöka hjälpa dig att komma ur ätstörningarna?
Jag vet hur dubbelt man kan känna kring hjälpen när man lider av ätstörningar så därför tror jag att det är bra att du själv hinner få tänka efter varför det tar emot att prata med mamma och pappa.
Oavsett vilket så är det jättestarkt av dig att försöka ta tag i det här. Ibland är det bara lättare att börja med att gå och prata hos en professionell utanför familjen.  Elevhälsan, det vill säga skolsköterskan eller skolkuratorn brukar kunna vara ett bra första steg att ta. De kan ge dig råd och de brukar också kunna hjälpa till att förklara för föräldrar när det känns svårt att göra det på egen hand.
Jag vill också tipsa dig om Ätstörningschatten där man kan chatta för att få stöd i kampen mot ätstörningar.
Var rädd om dig och vänta inte med att berätta!