Vill berätta men vet inte hur
Hur ska jag berätta för mina föräldrar att jag skär mig? Min mamma har vart sjukskriven och gått in i väggen och precis börjat jobba igen, min pappa är polis. Dem är väldigt förståeliga men detta kommer komma som en stor chock för dem, de tror ej sånthär om mig och jag är rädd att mamma blir sjukskriven igen. Jag har en storebror som fyller 17, vi har relativt nära band men kan inte prata med honom om sånthär. Alla 3 kommer bli väldigt besvikna på mig men jag vill inte att dem ändrar syn på mig. Jag vill inte heller att dem ska känna att de är deras fel. Jag har bestämt mig för att prata med mamma först sen får hon säga det till pappa och min bror. Hur ska jag berätta detta för mamma nu? Tror ej jag vågar göra det face to face, men känns dumt att skicka ett sms till henne. Behöver hjälp!

BUP svarar:
Hej
Vi får många frågor runt samma tema. -"Hur ska jag berätta för mina föräldrar att jag gör mig själv illa?" Du funderar på om de kommer att ändra sin syn på vem du är. Lite grann tror jag. Du får ställa den frågan till din mamma och pappa när de reagerat färdigt och fått tänka efter en stund. Du tar även upp en fundering om de kommer känna sig skyldiga. Känna att det är deras fel. Vad omtänksam du är!
Det dina föräldrar kanske kommer fundera på är hur har det här kunnat pågå.Kanske tänker de att de varit för upptagna av annat och inte sett att deras dotter mår dåligt. Du känner dina föräldrar. Du beskriver dom som kloka och förståndiga. Du är orolig för hur de kommer att reagera. Det kan man inte veta men jag hoppas att du får en varm skön kram och att dom tycker att det var modigt av dig att berätta. Tänk också på att det kommer vara skönt att inte bära på den här stora hemligheten och en oro att sanningen ändå skulle komma fram någon gång. Att någon såg dina ärr och berättade.
Du verkar ha tänkt ut en plan. Först ett samtal med mamma sedan får hon berätta för pappa och din bror. Kör på den planen. Du kommer att fixa detta. Om du går och väntar på rätt ögonblick och känner att -"Nej jag fixar faktiskt inte detta på egen hand", så finns det andra lösningar. Du kan prata med sin skolsköterska eller skolkurator och få hjälp med att ta upp detta med dina föräldrar.
Frågan dina föräldrar säkert kommer ställa är varför. En viktig fråga att ta reda på tillsammans.
Det finns en hemsida som jag vill rekommendera att du tillsammans med dina föräldrar kollar på shedo. Där kan ni få råd och hjälp. Tips på vad du kan göra istället för att göra dig illa.
Lycka till!