Tar antidepressiva och hatar det
Min hjärna är fan dum i huvudet, jag tar anti-depressiva och min kropp/hjärna hatar det. Det känns som jag förgiftar mig själv och min paranoia sitter och kontrollerar mig. Jag har inte tagit min medicin på snart en vecka nu och jag är så självmordsbenägen och allmänt mer nedstämd än vanligt. Jag vet att man borde inte sluta med anti-depp tills läkarn säger man får men jag kan inte motstå att lyssna på min "inreröst" och sluta ibland. Jag mår så illa när jag tar dem och de får min ångest (har GAD) att flyga ut ur taket. Jag mår så dåligt vad jag än gör och jag vet inte vad jag ska göra längre.
Billie

BUP svarar:
Hej Billie!
Så bra att du hör av dig till oss när du mår så här dåligt. Du verkar ha det riktigt kämpigt. Det är inte en rolig känsla att ha sådan ångest att den går i taket hela tiden. Inte konstigt att din hjärna inte vet vad det ska göra för att hjälpa dig att lugna ner dig just nu!
När vi människor upplever starka känslor av ångest och rädsla så brukar dessa känslor ge upphov till att vi tänker allt mer i katastroftermer och även få paranoida tankegångar. Dessa tankegångar stärker lätt känslan av ångest och rädsla, så det är lätt att komma in i en ond cirkel av ångest och jobbiga tankar.
När det är så tufft så brukar det vara bra att ha någon person som man kan vända sig till. Finns det en sådan person för dig, som du känner dig trygg med och bekväm att ha kontakt med?
Du skriver att du har antidepressiv medicin och läkarkontakt men du nämner inte om du har en samtalskontakt...så det gör mig fundersam över om du faktiskt saknar det?
När man är tonåring och kämpar med ångest och depression så bör du absolut få tillgång till en samtalskontakt utöver läkarkontakt. Enligt riktlinjer för behandling av ångest och depression så är samtalskontakt en viktig del i behandlingen!
OM du inte har en pågående samtalskontakt så vill jag därför ge dig rådet att fråga om det, eller be dina föräldrar att hjälpa till att ta upp det.
Det andra jag tänkte på när jag läste ditt brev, om jag uppfattade dig rätt, var att du ibland bestämmer dig för att sluta med dina antidepressiva och hoppar över att ta dem ett tag och sedan börjar med dem igen. Det är du inte ensam om att ha prövat men det behöver du genast ta upp med din läkare. I värsta fall kan ständiga in-och utsättningar på egen hand av antidepressiv medföra att man får betydligt ökad ångest och mår mycket sämre!
Du kan berätta precis som du skriver, att du upplever att medicinen förvärrar din ångest och känns dålig för dig att ta vilket medför att du slutar ta den i perioder. Läkare är vara att få sådana frågor och kommer då att ge dig ett personligt medicinskt råd hur du ska göra för inte behöva må dåligt av medicinen.
Jättebra att du hörde av dig Bille om det här frågorna som jag tror att andra också kan känna igen sig i. Jag skickar med några artiklar om ångest och behandling.
Ta hand om dig!