Vill men klarar inte av att sova själv
Jag är snart 16 år och sover fortfarande med min mamma, visst är det konstigt va?
Jag skäms så mycket över detta och önskar jag kunde sova själv, men mina sömnproblem är så jobbiga och kan bara sova bra med någon annan där. Det är pinsamt att sova med min mamma men jag har ingen annan. Gossedjur funkar inte och det är inte som om jag kan sova över hos vänner hela tiden.
Jag känner mig så barnslig och dum för jag sover fortfarande med henne och vill sluta men det är så svårt för jag har ju liksom sovit med henne hela mitt liv.
Har sovit själv och det funkar men jag får så lite sömn, majoriteten av tiden sover jag bara 0-3h utan henne. Vad ska jag göra?
Pinsam unge

BUP svarar:
Hej
Barnslig och dum vill jag verkligen inte att du ska känna att du är. Inte pinsam heller. Du vill ju klara av att sova i din egen säng fast du just nu inte klara av detta. Att du vill det är bra. Att du känner att du börjar bli för gammal för att inte sova själv tyder på insikt. Att din mamma ställer upp för dig är fint men hon skulle säkert önska att detta problem får en lösning.
Att sömnen är viktig för att klara av sin vardag, skolarbetet och att kunna vila och återhämta sig förstår jag att du redan vet. Att du är smärtsamt medveten hur man fungerar efter en natt med liten eller ingen sömn alls.
Det är svårt att ge dig och din mamma några råd då jag inte vet vad som prövats och hur din livssituation ser ut. Vet inte heller om ni sökt professionell hjälp tidigare. Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med den vårdcentral du tillhör som ett första steg. Kartlägger din ångest, kanske boka in en läkartid för att diskutera om det kan vara ett alternativ med medicin för att få hjälp med insomning. Då kan bedömningen även göras om du som nästa steg ska remitteras vidare till någon psykolog eller någon specialist som är mer inriktad på sömnproblematik.
När jag tänker på hur föräldrar arbetar med att sina barn. När barnen ska ta det stora steget att börja sova i sin egen säng sker detta stegvis och försiktigt. Jag tänker att det behöver vara så för dig med fast du inte är ett barn utan en ungdom.
Frågan är om du alltid har haft svårt att sova själv. Alltid haft en oro inför nattning. Om det hänt något i ditt liv som gör att du behöver någon annans närhet för att kunna komma till ro och känna dig trygg. Du vet ju en hel del vad som inte fungerat. Att ett mjukisdjur inte kan ge tillräcklig trygghet.
Lycka till!