Berätta eller inte berätta för mamma
Jag vet inte om jag ska berätta för min mamma att jag har börjat skära mig själv igen. När hon fick reda på mitt självskadebeteende typ förra året blev hon jättearg och besviken på mig. Hade råkat raka mig på näsan (jag vet det låter konstigt) och hon sa bara "har du 'rakat' dig själv på några andra ställen eller?" antar  att hon syftar på att skära sig, vilket jag hade den dagen, mycket också. Jag ljög och sa nej eftersom jag lovade att aldrig skära mig själv igen förra året (vilket jag har gjort flertal gånger efter det också som hon inte vet om). Jag vet inte om jag bör berätta för henne eller om jag ska behålla det för mig själv. Om jag hade berättat för henne hade jag fått en massa skit och grov ångest och antagligen fortsatt skära, om jag inte berättar kommer jag också ha grovt mycket ångest om att ljuga för henne men jag kommer inte få en stor utskällning.
SNÄLLA HJÄLP!!
Billie Boi

BUP svarar:
Hej!
Det är ett verkligt dilemma du står inför: berätta för mamma vad du håller på med och få utskällning eller inte berätta och ljuga och få ångest av det. Det är det ena problemet.
Det andra problemet som du skulle behöva reda ut är vad som ligger bakom din ångest som överhuvud taget ledde till att du började med självskadebeteende och hur du kan få hjälp med det.
Låt oss tänka tillsammans!
Att du får dåligt samvete av att inte vara uppriktig mot mamma säger till mig att du känner att din mamma bryr sig om dig, att hon är beskymrad av att du inte mår bra. Det kan vara så att hon inte riktigt hittar ett bra sätt att uttrycka sin oro för dig och blir arg istället för visa sin oro rakt av och tala med dig om problemen du upplever. Därför tycker jag att det bästa vore om ni tillsammans fick hjälp med hur ni kan tala med varandra. Jag återkommer till detta tema.
Nu till det praktiska dilemmat du frågar om. Ja, jag tycker att det är nödvändigt att du är ärlig och säger så som det är. Det är nämligen en förutsättning för att få hjälp båda med ditt självskadebeteende och ångest och också för att råda bot på ångesten och hur ni kan hjälpas åt att hitta andra lösningar än att du skär dig. Javisst, hon blir arg - först. Det blir svårt för dig att se hennes upprördhet och kanske höra otrevliga förebråelser och beskyllningar. Frågan är om du kan stå ut med hennes första reaktion för att sedan säga till henne: "Mamma, vi behöver hjälp med detta. Vi kan få hjälp på BUP. Jag vill inte skada mig, jag har en gång lyckats med att sluta men nu är det för svårt, jag klarar inte det själv. Jag vill gå till BUP" (adresserna finns på vår hemsida).
Tror du att du klar det här? Tror du att mamma lyssnar och är beredd att ta detta steg? Jag bifogar här några korta skrivelser som du kan läsa och se hur man behandlar sådana problem på BUP. Du kan också visa det för mamma för att hon själv bättre förstår det.
Men vad gör du om mamma ändå inte visar större förståelse och bara förblir arg? Du har då i alla fall varit uppriktig, alltså du slipper ångesten för att du har ljugit. Men den ångest du har i botten dvs som från början orsakar ditt självskadebeteende och som försvåras av mammas negativa reaktion behöver du i alla fall få hjälp med även utan mamma.
I detta fall rekommenderar jag i första hand att du vänder dig till ungdomsmottagningen där ni i samtal går genom alla delar av dina problem. Du kan också få mer råd på Barnens rätt i samhälle där du kan ringa, chatta eller mejla och få ytterligare rådgivning. Tilia ger stöd till unga som kämpar med psykisk ohälsa och SHEDO har en självskadechatt där du kan få råd och stöd. Även till BUP kan du ringa själv och be att få komma först själv på samtal. Tonåringarna har denna möjlighet.
Det viktigaste är att du inte fastnar i självskadebeteende som bara leder till ännu flera problem än vad du har. Ditt mejl visar att du är en klok ungdom som ser klart och vill nå en förändring. Välj någon av de vägar jag föreslagit.