Har blivit extremt trött
Hej!
Jag är en tjej på 14 vintrar som bor i södra Sverige.
Jag har märkt att i ca nån månad så har jag blivit extremt trött. Jag vet att jag har större behov av sömn än normalt (behöver sova kanske 10h/natt eller mer). Det vet jag om.
Men jag har blivit tröttare och tröttare. Jag kan livas upp ibland, när jag är med kompisar osv men den energin försvinner med det samma när jag kommer hem. Vill inte riktigt prata med mina föräldrar för jag vet att de bara kommer att säga att jag ska gå och lägga mig tidigare. Det har jag testat, och går numera och lägger mig mellan 21-21:30.
Men jag kan fortfarande inte somna.
På morgonen är det svårt att gå upp, och när jag är trött så blir jag ganska grinig. Här om dan höll jag på & börja gråta under middan för jag var så trött!
Jag har ingen aning vad detta beror på och det blörjar gå ut över det jag gör. Att vara med kompisar orkar jag inte så mycket längre, trots att jag vill. Sen måste jag också plugga för annars blir det inte heller bra!
Jag blir också ganska otrevlig och det är inte kul för mig eller för andra!!
VAD ska jag göra?? Tacksam för svar!
// N

BUP svarar:
Hej N!
Så bra att du skriver till oss med din fråga om stark trötthet. Du berättar att du sedan ca 1 månad tillbaka känner dig allt tröttare och tröttare, så trött att du faktiskt håller på att börja gråta och det tar på ditt humör, du vill träffa dina vänner och göra ditt skolarbete men du har inte energi till som du brukar ha.
När trötthetskänslor kommer över en på det sätt som du berättar om tycker jag att du ska börja med att gå till läkare på vårdcentralen för att utesluta att du inte ha någon obalans i kroppen.
Jag vill därför ge dig rådet att prata med dina föräldrar om hur trött du känner dig och hur det påverkar dig så att de kan följa med dig till vårdcentralen.
Beroende på vad läkarundersökningen visar så kommer läkaren att kunna ge dig vidare råd om vad som kan hjälpa mot tröttheten. Trötthet kan ha både kroppsliga och psykologiska förklaringar.
Om du känner att det blir svårt att prata vidare med dina föräldrar om det här och förklara hur du känner så kan du börja med att vända dig till skolsköterskan, där kan du både få rådgivning och hjälp att prata med föräldrar när man behöver det.
Lycka till!