14 år och mår superdåligt
hej BUP!
jag är en tjej på 14 år som mår super dåligt. Jag vet inte hur jag ska söka hjälp. Jag har försökt ta hjälp av mina kompisar men ingen verkar ta det på allvar.
Jag har mått dåligt i snart 3 år. Jag både skär mig och skadar mig själv på andra sätt, jag mår verkligen extremt dåligt varje dag. Jag kan knappt gå bredvid en tågräls eller en bilväg utan att känna ett stort sug efter att bara hoppa framför. Varje morgon är liksom en kamp. Jag vaknar med samma tanke varje morgon, ”jag orkar inte det här och jag vill inte det här. Jag vill dö.”
Vad ska jag göra.? Snälla hjälp innan det går för långt..
Tyra

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss och undrar hur du ska göra. Det är ett första viktigt steg du har tagit till att få hjälp. För mår man så dåligt som du gör tycker jag absolut att du ska söka och få hjälp.
Det enkla rådet är att du behöver berätta för någon vuxen hur du mår och att hen hjälper dig så du får någon att prata med som kan hjälpa dig må bra igen. Jag vet inte hur du har det med dina föräldrar. Kan du börja berätta hur du mår så att du med deras hjälp kan ta kontakt med en BUP-mottagning eller vårdcentral? Eftersom du är 14 år behöver dina föräldrar vara delaktiga i att du söker och får hjälp.
Du skriver inte vad det är som ger dig så mycket ångest. Att skada sig själv brukar vara ett sätt att för en stund lindra ångest men på sikt brukar det ge mer ångest och många andra problem.  Eftersom det blir svårt att gå till skolan antar jag att det är något där som inte är bra. Om det är så blir det naturligt att prata med en lärare eller elevhälsan på skolan. Du skulle kunna ta kontakt med din skolkurator och be hen hjälpa dig. Ibland kan det räcka med att prata med en skolkurator och ibland kan hen hjälpa dig vidare om så skulle behövas.
Det är bra att du kan öppna dig och prata med kamrater men jag tror att det är bättre att du får hjälp av någon som yrkesmässigt känner till självskadeproblematik och har dina kamrater som stöd och hjälp när du själv vill.
Du skriver att varje morgon är en kamp och det verkar som du har stor uthållighet. Men nu tycker jag verkligen att du ska berätta och få hjälp. Om du har frågor och tveksamheter hur du ska göra nu tycker jag att du ska ringa Bris. Då kan du få tala med en kurator och möjlighet att utveckla dina tankar lite mer. Jag hoppas verkligen att du vågar och kan söker hjälp nu. Du måste ta hand om dig själv!
Lycka till!