Hjälper det att prata med någon?
Hej, under de senaste månaderna har min ångest ökat. Jag har andra problem men  ångesten är den värsta. Under bra dagar har jag ångest cirka 50-60 procent av min vakna tid och på dåliga dagar i princip konstant. Nästan varje natt somnar jag med ångest och vaknar med ångest då alla min drömmar jag fått under de senaste månaderna varit väldigt ångestfyllda. Jag klara inte av att leva såhär mer och jag vill kunna få hjälp men vill inte berätta för min föräldrar och jag vill inte prata med någon ansikte mot ansikte. Vad kan jag göra?
Ångestfylld människa

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du är verkligen inte ensam om att inte vilja berätta för föräldrarna om dina svåra tankar och känslor. Trots att du verkar ha ångest så stor del av din vakna tid så är det som att du inte kan tro att det kan vara till hjälp för dig att dela dina tankar och känslor med någon annan.
Jag vet inte om du tänker att t.ex. dina föräldrar skulle bli arga och missnöjda med och på dig om de fick reda på att du är orolig för många saker. Ofta brukar det vara så att föräldrar vill veta hur det är med deras barn och att de också vill vara till hjälp och stöd. Kanske är det så att det vore bra för dig att trots allt pröva att prata med dina föräldrar.
Du skriver också att du inte vill prata med någon ansikte mot ansikte. Jag känner ju inte dig så det blir svårt att säga något om precis dig. Det brukar dock kunna vara en del av ångestbekymren att man vill dra sig undan från allt som hotar att väcka ångesten.
En del av hjälpen brukar då vara att man försöker och kanske till slut vågar utmana sin ångest. Mitt svar till dig är att du kanske trots allt skall försöka våga dig på att berätta för dina föräldrar hur du har det och sedan kanske också söka hjälp på t.ex. BUP för att få hjälp med din ångest. Då kommer du kanske upptäcka att det inte var så hemskt som du är rädd för och du kanske kommer att inse att det finns hjälp att få och att man inte måste ha så mycket ångest varje dag.
Lycka till!