ADHD och tjafs hemma
Hej, jag är en 14 årig tjej som har det jobbigt, känner att min mamma stressar mig. Hon vill att jag ska plugga, träna och äta bra mat. Hon säger att det hjälper mig att må bra. Jag håller på med Adhd utredning men vet inte om jag vill veta resultatet?? Jag är översocial och dras nog till fel människor och mina föräldrar vill inte att jag umgås med dem de vill att jag väljer mitt umgänge bättre. Men de kan väl inte bestämma vem jag e med? Jag förstår om de inte vill att jag är med kriminella, men tycker de överdriver när de inte vill att jag ska åka till lite värre orter. Vill snart inte bo hemma längre för det blir då mycke tjafs. Samtidigt förstår jag mamma men ändå inte
trött på allt tjat

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. De frågor du tar upp är viktiga frågor för dig och din familj. Du berättar att du är mitt uppe i en ADHD-utredning.
Du skriver inte var ni gör utredningen men jag antar att det är minst en psykolog inblandad i det.
Du skriver att du inte vet om du är så intresserad av att få reda på resultatet av utredningen.
Jag vet inte om det handlar om att du kanske inte vill veta om du har svårigheter med uppmärksamhet, koncentration. Jag undrar också om det kan hänga samman med att du skriver att du på ett sätt förstår din mamma och det hon säger till dig. Att du kanske känner att du kan vara impulsiv ibland och då gör sådant som det blir diskussioner och bråk om hemma. Du och din mamma borde försöka få hjälp av den som gör din utredning att prata om de frågorna som oroar dig och som du tycker bidrar till att det blir konflikter hemma och som i sin tur verkar bidra till att du tänker att du tänker att du inte vill bo hemma.
Om du och din mamma tar upp dessa frågor med den som gör utredningen så kanske ni kan få hjälp att hitta andra sätt att prata med varandra så att det kan bli lite mindre av ”tjafs” och konflikter er emellan. Det brukar kunna vara bättre att prata och reda i sådant som blir bekymmer än att vara tyst och försöka undvika det som är svårt.
Lycka till!