Senaste månaderna mår har jag inte mått bra
Hej!
Jag är 13, snart 14 år och tillsammans med min mamman kom jag överens om att jag skulle behöva hjälp av någon som vet hur hanterar man depressionen eller ångest. De senaste månader mår jag inte bra, jag har ingen ork och lust att göra saker. Ibland vill jag inte ens stiga ur sängen. Jag är oftast arg eller ledsen, allt irriterar mig och har haft självmordstankar. Mina föräldrar vill hjälpa mig men det bara är irriterande och jag ljuger att allt är ok bara för att bli av med de och skulle inte behöva höra. Kan ni hjälpa mig att förstå vad är det som pågå i mig?
mimi

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och undrar hur du ska göra fast du mår så dåligt. Jag tror det är väldigt vanligt att man har olika känslor inför att söka hjälp även om man som du mår väldigt dåligt. Att söka hjälp, att prata med någon om sig själv kan kännas osäkert och besvärligt och ibland också kanske lite skrämmande. Kanske är det därför som du ljuger och blir irriterad på dina föräldrar fast de vill hjälpa dig ? Men kanske har det med din depression att göra. När man är deprimerad så upplever man omgivningen och sig själv på ett annat sätt än vanligt. Ibland kanske man inte tror man kan få hjälp. Många tycker inte de är värda hjälp. Att vara ovanligt mycket arg och irriterad hör många gånger till en depression hos ungdomar.
Du undrar vad som pågår i dig. Det är inte lätt att svara på. Det behöver du prata mer om med en behandlare. Det är bra att du pratat med din mamma om att söka hjälp och att dina föräldrar vill hjälpa dig. Ibland är det svårt att berätta om sig själv och hur man mår till sina föräldrar och då måste man få säga det. Samtidigt blir föräldrar lätt oroade och vill fråga och hjälpa och det måste de också få vara. Men jag tror det är bättre att du säger att det är svårt att prata när man mår dåligt än att ljuga för dem. Låt inte din irritation på dem hindra dig att söka hjälp. Jag tror det kan bli lättare både för dig och dina föräldrar om du/ni söker hjälp. Dels kommer du får hjälp och dels blir de nog lite mindre oroliga för dig.  Så sök hjälp på BUP eller en vårdcentral! Lycka till!