Ångest och vad jag tror är depression
Jag bara undrar en sak. Jag sitter vaken nu. Klockan är halv 2 nästan å jag kan nt sova. Händer ganska ofta, är orolig konstant å jag har ångest å allt. Är bara ganska många som nt vet d bara. Jag har diagnostiserad Adhd å jag å mina föräldrar är i kontakt med BUP nån gång om året bara för att kolla medicinen. Senaste gången jag var där för någon månader sen så berättade jag för läkaren då hur jag kände då (utan föräldrarna). Jag ville nt att dem skulle få reda på nåt lixom. Men när läkaren berättade för dem att hon då ville göra en utredning å så på d så blev den nästan sura å ville verkligen nt göra d bara för att en jobbarkompis till pappa hr en dotter som gjort d å sagt att det är tufft. Så det blev inget. Så jag lever än idag av ångest och vad jag tror är en depression.
Jag undrar om det finns något sätt för mig som 16-åring å ta kontakt med BUP eller så å göra en utredning utan att mina föräldrar får reda på det?
Jag lever i en konstant pressad värld där allt jag gör kan man säga ungefär bedöms å jag lever i konstant stress å har gjort det i snart 2 år (det blir bara värre och värre)... Snart ger jag lixom upp (har haft självmordstankar å allt också å det har jag också berättat för läkaren å föräldrarna men ändå får jag ingen hjälp!). Känns ibland som ingen någonsin på Jorden skulle ens tycka om mig. Är bara en idiot som ingen tycker om. Ger bara upp snart...
Axel

BUP svarar:
Hej!
Om jag förstått dig rätt så berättade du för läkaren något som gjorde att denne ville göra en utredning. Men det blev inte av därför att dina föräldrar inte var med på det. Och du mår inte bra utan känner dig ångestfylld och deprimerad. Du undrar därför om du kan kontakta BUP själv och göra utredningen utan att dina föräldrar vet om det.
Nu vet jag inte vad för utredning det skulle handla om men BUP brukar behöva ha föräldrarnas medverkan i en utredning. Så länge man inte är myndig har föräldrar rätt att veta om deras barn har kontakt på BUP. Så att genomgå en utredning själv utan föräldrarnas vetskap är allra oftast inte möjligt. Med stöd av socialtjänsten kan en utredning göras mot föräldrars vilja.
Men du kan själv ta kontakt med BUP och den läkare du träffar där. Du kan diskutera med läkaren om hur du ska göra när du själv vill gå vidare med utredning och dina föräldrar inte vill. Och du ska berätta om hur du mår. Det kan då hända att läkaren vill kontakta dina föräldrar. Det är i så fall bra om du kan få hjälp av läkaren för att komma vidare och få mera hjälp.
Du säger också att du lever i konstant stress och att det känns som ingen på jorden kan tycka om dig. Även om det känns så just nu så är det absolut inte så att ingen kan tycka om dig!  Du kommer att möta många genom livet som kommer att tycka om dig. Att det alls inte känns så just nu beror på att du har en svår situation och verkar det som för litet stöd av vuxna omkring dig. Att leva i konstant stress är något mycket påfrestande och som kan ta det mesta av ens energi och kraft.
Du skriver inte vad som skapar den här stressen. Om det är din ADHD som gör att du ständigt är upp i varv eller något omkring dig. Får du det stöd du har rätt till i skolan för din ADHD diagnos? Utan sådant stöd skapas en stark stress.
Men om stressen har med din familjesituation att göra måste du försöka tala med någon som kan hjälpa dig. Du kan tala med läkaren på BUP. Du kan maila till eller chatta med BRIS. Du kan också på BRIS hemsida boka tid för telefonsamtal med kurator. Du kan vara anonym om du föredrar det. Där kan du få råd om hur du ska gå vidare för att få mer hjälp.
Om din familjesituation är svår kan också själv kontakta socialtjänsten. Socialtjänsten är till för att hjälpa. Du kan läsa mer på länken koll på soc.
Du kan också tala med någon i skolan som skolkurator eller mentor eller vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Till ungdomsmottagningen kan man gå utan föräldrar.
Jag hoppas att något av dessa råd kan hjälpa dig. Du behöver någon att tala med och du behöver avlastas den stress du känner.
Lycka till!