Vad i helvete ska jag göra?
jag mår väldigt dåligt men vet ej vad jag ska göra. De jag berättat för har sagt att jag ska prata med kuratorn eller psykolog men sånt hjälper inte mig. Jag kan inte prata om hur jag mår med nån främling. Mina kamrater har frågat min lärare vad det är för fel på mig, varför jag får utbrott, brf jag inte kan jobba i grupp osv. Men jag vet ej svaret själv. Båda mina syskon har klarat sig bra i skolan men jag ä problembarnet som ä sämst. Har f varning i eng och sv kan ej samarbeta med folk, ä kontrollfreak. Visst jag mår dåligt över det andra också mår dåligt över så som kroppen men det ä typ normalt i dagens samhälle men det jag mår verkligen skit för är att ingen förstår mig och tycker att jag är ett fel. Jag kan inte va mig själv i skolan. Min lärare har velat att jag ska åka till bup och prata men har ej velat det och mamma får ej veta nått. Jag klarar ej se att hon ska ha oro i sig. SÅ VAD I HELVETE SKA JAG GÖRA. Orkar inte leva med denna tyngden i bröstet 24/7. Och prata hjälper ej asså jag vet det!
Adhd barn? Vette fan men problem barn iaf

BUP svarar:
Hej!
Ingen förstår dig och tycker att du är ett fel, säger du. Och det är verkligen inte lätt för dig att själv förstå vad det är heller.
De personer du talat med tycker att du ska vända dig till kurator, psykolog, eller BUP. Men du vill inte. Du känner dig osäker inför att tala med någon främmande. Och kanske framför allt vill du inte oroa din mamma med att du behöver hjälp.
Din signatur är ”ADHDbarn? Vette fan men problembarn iaf.” Du undrar vad det är. Och det är viktigt att förstå vad det är som gör att det blir svårt för dig. För då kan man ju veta mer om hur man ska göra så att det blir bättre.
Men då måste du tala med någon. Det kan för oss alla kännas konstigt att tala om sig själv med någon man inte känner. Men när man börjat kan det komma att gå bättre än man först tänkt. Om man vänt sig till någon professionell vuxen så är ju den också van vid att tala med ungdomar som inte vågat tro att samtal kan leda till något.
Det du själv kan berätta om din situation är bland det viktigaste för att någon ska förstå. Därför tycker jag att du ska följa rådet du fått och vända dig till någon att tala med.
Men du vill inte heller oroa din mamma. Kanske vill du inte vara till besvär. Men de allra flesta föräldrar vill att deras barn ska ha det bra.  Och din mamma kommer säkert att tycka att det är bra om du talar med någon om det som är jobbigt.
Du har det för tungt just nu. Tala med skolkurator eller vänd dig tillsammans med dina föräldrar till BUP.