Jättesvårt att prata om det i verkligheten.
Hejsan BUP! Jag har en del problem och massa ångest över massa saker som hänt i mitt liv som har skadat mig psykiskt. Jag undrar om man kan prata med en psykolog genom att chatta. För har jätte jätte svårt att prata om det i verkligheten och vill inte att mina föräldrar ska veta. När hag pratar om jobbiga saker i verkligheten så börjar jag gråta så fort jag säger ett ord. Tack på förhand! Är 14
Fanny

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det finns privata verksamheter som har chattar med psykologer och det finns en del KBT-behandling på nätet.
(Här kan du läsa mer om BIP, Barninternetprojektet. Projektet drivs av Barn- och ungdomspsykiatrin inom Stockholms läns landstings i samarbete med Karolinska Institutet och Centrum för Psykiatriforskning. Syftet med projektet är att öka tillgängligheten av evidensbaserad psykologisk behandling för barn och ungdomar med psykiatriska tillstånd.)
Det är dock fortfarande ganska ovanligt inom den offentliga vården som BUP och vårdcentralerna.
Du skriver att du inte vill att dina föräldrar ska veta. Huvudregeln är dock att föräldrar(vårdnadshavare) ska ge sitt medgivande till att du har kontakt med en behandlare om du är 14 år. Läs bifogad länk.
I skolan finns oftast möjligheter att prata med en skolkurator om problem men i vissa lägen vill de också ta kontakt med föräldrarna. Jag tror också att du har vissa möjligheter att prata med någon på en ungdomsmottagning utan att dina föräldrar kontaktas. Men det beror på vad du vill prata om. Vad det är som hänt i ditt liv och som du vill prata om. Om du skulle ta kontakt, kan du höra dig för vad du kan prata om utan att dina föräldrar kontaktas.
Du skriver att du lätt börjar gråta när du pratar om jobbiga saker. De är så det är. Vi är vana att både ungdomar och vuxna gråter. Känslomässiga reaktioner hör till och det är viktigt både att de finns och får utrymme. Det är inget fel att gråta även om det kan kännas jobbigt att visa hur ledsen man är.
Så, sammanfattningsvis, om du kan övervinna din rädsla att prata om hur du mår så är rådet ta kontakt med skolkurator eller ungdomsmottagning.  Om inte – finns det vissa möjligheter att få hjälp och stöd genom att chatta tex på Tjejzonen och du kan både chatta och ringa till Bris.
Att du inte vill att dina föräldrar ska veta något och att du har svårt träffa någon direkt blir det  stora hinder för dig samtidigt som jag tror du har alldeles rätt som tänker det skulle vara bra för dig att prata med någon mer regelbundet. Kanske kan du ringa Bris och anonymt prata med en kurator där och höra hur du kan göra.
Lycka till!