När man är rädd för att prata om sina bekymmer
Hej jag är en tjej på 14 år och går i 7:an
på sistone har jag märkt att jag fått sådan sjuk stress över skolan och ångest över saker jag gör. om jag sätter mig bredvid en tjej blir den andra arg på mig då? Brukar jag ofta tänka.
vi har inte så mycket prov eller läxor men när vi väl har prov ska vi ha prov i alla ämnen samtidigt. så vi har typ mins 7 olika prov samma vecka, och då måste jag plugga på allt samtidigt. Jag tränar inte eller något sånt men jag känner att även 3 veckor kan vara för lite tid att plugga.
jag har börjat sitta uppe på nätterna och bara stressa och då är jag verkligen uppe tills jag måste till skolan. och jag måste även upp väldigt tidigt till skolan då jag bor långt ifrån och måste åka buss, detta gör mig alltså sjukt trött i skolan så jag inte kan koncentrera mig i skolan, vilket gör att jag blir stressad sen när jag kommer hem och sen går det runt i en stor cirkel.
jag har pratat med min mamma om det och även till våran skolsköterska som ville prata med mig om det. hon ville att jag skulle gå på skolpsykolog vilket jag verkligen inte vill. jag hatar att prata om hur jag mår till folk jag inte känner eller kan lita på. nu vet jag att hon inte får säga något till någon annan om hon inte tror att jag är en fara för mig själv.
jag har en bra familj och mår bra i skolan men med all stress så får jag migrän och då får jag frånvaro som sedan bygger upp min stress väldigt mycket.
jag har även en flickvän som bor mer än 600 mil ifrån mig som är deprimerad och om hon gör något dumt så kan inte jag hjälpa henne vilket ger mig min ångest.
min ångest brukar oftast vara att jag tror alltid att mina vänner ska snacka skit om mig och det handlar inte om att jag inte litar på dem för dem är jätte snälla osv, men jag får alltid tanken om vad folk i min närhet säger om mig och om jag får veta att dem sagt något elakt så blir jag verkligen ledsen,
jag vågar inte säga saker om vad jag tycker och känner till dem för då får jag ångest över om jag råkat säga något dem blir ledsen av.
snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver många olika saker och situationer som kan bli svåra för dig och som väcker känslor av oro hos dig. En del av din oro verkar handla om att du är rädd för vad andra skall tänka om dig och kanske säga om dig - om du säger vad du tycker och tänker.
Men det jag tänker mest på är att du skriver att du hatar att prata med folk om hur du mår. Folk som du inte känner och därför inte vet om du kan lita på. Jag känner ju inte dig så det går inte riktigt för mig att veta. Men jag undrar ändå om det inte är en central och viktig sak du tar upp. Törs man lita på någon? Vågar man chansa på att någon annan är intresserad av det som är ens bekymmer och törs man pröva att testa om den andra personen finns kvar vid ens sida även då man berättat om sina tankar och känslor?
Du har ju skrivit ett viktigt och intressant brev med många viktiga och spännande frågor. Jag tror då att det skulle vara en bra sak för dig att faktiskt pröva att anförtro dig till någon för att se om du kan få hjälp. Du har ju prövat att hålla saker för dig själv utan att det har hjälpt dig att må bättre. Nu kanske du skall försöka att testa ett annat sätt? Att prata med någon t.ex. på din skola t.ex. skolkuratorn eller skolpsykologen eller på BUP eller på Ungdomsmottagningen. På dessa ställen finns det faktiskt människor som är intresserade av hur andra har det och som är vana att möte människor i kris.
Pröva och gör ett försök att prata med någon trots att du känner dig rädd och osäker. Troligtvis har du inget att förlora utan mest att vinna på att testa.
Lycka till!