Önskar jag kunde sluta att vara ledsen hela tiden
Jag vill ha hjälp, hellst utan att kontakta nån. Jag är 14 och har  och har haft depretion i ca 4 år. Jag går i 7an. Jac har aldrig haft nån riktig vänn. Och förutom mina släktingar så finns de ingen som bryr sig om mig,  ingen som skulle välja mig före nån annan, ingen som blur glad för min skull. Jag har ett "gäng" som jag hänger med i skolan. Men de ör bara Precis på gränsen så jag kan va med dom. En av dom brukar mobba mig. Så fort som nåt bra händer mig t.ex. att nån tjej fråga ut mig. Så kommer han som mobbar mig, eller nån annan börja sprida lögner om mig på sociala medier. Jag blir ofta kallad för olika saker. Jag har en gång varit hemma och stått med en knic mot mi. Halls, men utan resultat. Jag stog och kollade ut genom fönstret o ville hoppa. Men utan resultat. Jag vill ha hjälp att helt enkelt få vänner. Emler bara att sluta va ledsen hela tiden. Ingen känner till detta förutom jag da. Hoppas nån svarar, behöver hjälp nu
Mattias

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du verkar vara mycket ensam med de problem du har och beskriver. Du skriver att ingen känner till dem. Varför vill du inte berätta? Jag tror det är jätteviktigt att ha någon som man kan prata med om hur man mår och har det. Du skriver inget om dina föräldrar. Skulle du kunna berätta för dem? Skulle de kunna ge dig det stöd du behöver? Du skriver att du har släktingar som bryr sig om dig. Kanske finns det någon där du kan prata med?
Det är svårt att känna sig ensam och utan riktiga vänner. Men jag tänker att för dig blir det värre. Det är inte acceptabelt att du blir mobbad och att det sprids lögner om dig på sociala medier. Skolan har en skyldighet att förhindra det men för att du ska kunna få hjälp så måste du berätta. Jag tycker du ska berätta för dina  föräldrar hur du har det i skolan och också att ni eller du tar kontakt med din mentor eller skolkurator och berättar att du är utsatt för mobbning.
Mobbning är något som är väldigt svårt att komma till rätta med själv. Man är i underläge och behöver därför stöd och hjälp. Mobbning brukar också påverka självförtroende och självkänsla på ett väldigt negativt sätt. Eftersom du mått så dåligt att du haft självmordstankar tycker jag att du också ska berätta om det för dina föräldrar eller någon vuxen som du tror vill lyssna på dig och hjälpa dig.
Så, du börjar ditt brev med att säga att du vill ha hjälp – men helst utan att kontakta någon och mitt svar blir – att du ska kontakta någon. Jag hoppas att det inte känns alldeles hopplöst utan att du kan få lite hopp om att saker går att förändra om du tar hjälp av vuxna. Du kan läsa mer om mobbning på UMO.
Lycka till!