När pappa dog ändrades allt
Livet känns som en mobning jag vill inte leva mer när min pappa dog så allting förstördes jag känner mig ensam jag bråkar med alla jag vet inte vad ska jag göra
Darin

BUP svarar:
Hej
Jag förstår verkligen att du känner att livet är tufft just nu och att du saknar din pappa jätte mycket. Att förlora någon som står en nära är svårt. Att vara som i ditt fall 14 år och mista en förälder är ju så sorgligt. Bifogar en artikel om sorg och saknad som förklarar hur man kan reagera då någon anhörig går bort.
Du skriver att du inte vet vad du ska göra. Inte konstigt att du känner dig villrådig. Är hela din familj i kris just nu eller finns det någon du kan få tröst av, som förstår att du samtidigt som du är ledsen också är arg på livet som tagit din pappa ifrån dig. Jag hoppas verkligen det.
Det viktigaste rådet jag vill ge dig är att känna, gråta och att prata om sorgen och det du känner just nu. Inte stänga in alla jobbiga ledsna känslor. Om du är glad ett kort ögonblick.Var glad. Din saknad och sorg över din pappas bortgång är lika stor fast du upplever stunder av glädje. Försök träffa kompisar och gör det du gillat att göra innan din pappa gick bort.
Nu vet jag inte hur länge sedan det var då din pappa gick bort, om det kom oväntat eller om han varit sjuk en längre tid. Jag funderar på var du befinner dig i din sorg. Om du känner att du inte kommer vidare i sorgeprocessen eller verkligen har behov av att prata med någon tycker jag att du ska göra det. Det kan vara skönt att höra att dina reaktioner är normala. Att någon lyssnar och kan trösta dig. Att du kan få prata av dig. Få vara arg och tycka att livet är orättvist. Varför ska just jag drabbas.
Svenska kyrkan eller om man tillhör något annat trossamfund kan ibland vara till hjälp i ett sorgearbete. Vem du ska vända dig till behöver du prata med någon vuxen om. Om din mamma just nu inte klarar av att stötta dig och ge dig råd då hon sörjer sin make kanske du kan prata med någon som inte bär på sin egen sorg. Din mentor i skolan eller kuratorn på din skola är ett alternativ. Om din mentor inte vet att din pappa har gått bort tror jag att det skulle vara bra att skolan får reda på detta. Du kanske inte orkar prestera lika bra på lektionerna eller behöver få tröst och förståelse om ditt humör åker berg och dalbana. Om du blir ledsen på lektionen eller om du sitter och tänker på något fint minne du och din pappa delar.
Tack för ditt brev