Ett omtumlande halvår
Hej bup!
Det senaste halvåret har det hänt ganska mycket jobbiga saker i min familj. Min farmor dog i november, min mamma blev sjuk i januari, min pappa dricker och jag är rädd att han ska bli av med sitt jobb. Mamma och pappa bråkar hela tiden. Min lillebror har autism och klarar inget i skolan. Vi ska sälja farmors lägenhet och det går jättedåligt. Egentligen har vi det ganska bra men just nu är det jobbigt.
Grejen är att vid stress så får jag svårt att äta. Så har det varit flera gånger innan och det har alltid gått över. Så jag är egentligen inte speciellt rädd men jag är rädd för att gå ner i vikt. Jag äter bra. Frukost, lunch, mellanmål och middag. Men ibland har jag svårt att äta middag och då tänker jag att jag kommer bli för smal och då känner jag mig dålig. Jag vet att det inte är farligt att bli lite smalare men det känns ändå jobbigt. I min ålder (12) är det ju ganska vanligt att ha lite komplex kring kroppen och jag vet att det inte är något fel på mig. Man kan jag snälla få lite tips på hur jag kan tänka när det känns jobbigt. Tacksam för svar
PS. Tack för att ni finns och gör ert fantastiska jobb. Älskar er!
En funderande 12 åring
En funderande 12åring

BUP svarar:
Hej
Vilka kloka tankar du går och bär på. Jag är hur imponerad som helst. Tänkte börja med att tacka för ditt fina beröm. Tack för det. Det värmer jätte mycket. Tar emot detta och skickar det vidare till mina kollegor. Du verkar i grunden vara en positiv person. Du skriver att vi egentligen har det ganska bra trots allt som hänt. Var har du hittat denna positiva super kraft.
Det du varit med om den senaste tiden måste vara väldigt omtumlande för dig och din familj. När det händer mycket på nästan samma gång hinner man ju inte riktigt med att bearbeta allt. Jag kan verkligen förstå att du har stunder då det känns jobbigt. Det vore konstigt om du var helt opåverkad. Självklart ska man reagera på det som händer i ens liv. Frågan är om du skulle behöva prata med någon om allt du varit och är med om. Din skolkurator är ett alternativ. Bris känner du säkert till. Dom är vana att chatta och prata med barn och ungdomar. Dom kan ge dig bra pepp och vägledning vidare om du skulle behöva det.
Tänkte skriva ner några korta kommentarer runt det du varit och är med om just nu.
Att din pappa förlorar sin mamma och du förlorar din farmor är ju en stor händelse. Fyra månader är en kort tid att sörja på. Om sedan din pappa dricker, bråkar och du är rädd för att han inte kan klara av sitt arbete har han ju stora egna problem utöver sorgen efter sin mamma. Han skulle behöva stöd i att hantera detta på ett bra sätt så att du inte behöver vara orolig för honom.
Sen så hände det här med din mamma. Din mamma blev sjuk. Jag hoppas innerligt att hon får den medicinska behandlingen hon behöver så hon blir frisk och orkar finnas där för dig och din bror. Att någon av sina föräldrar blir sjuka brukar många barn beskriva som en av deras största oro. Man funderar på framtiden och om allt kommer ordna sig.
Sist men absolut inte minst, konflikterna och bråken mellan dina föräldrar. Om du känner du dig otrygg hemma, eller hamnar i någon svår situation då du behöver välja sida eller kanske försvara och gå emellan skulle någon vuxen behöva få reda på hur du och din bror har det och vad som händer hemma hos dig.
Att din lillebror har autism och reagerar på alla förändringar på sitt unika sätt påverkar dig säkert fast du är van. Vem tar hand om honom och hans reaktioner? Han har kanske inte förmågan som du har att skriva till oss och be om råd.
Inledde mitt svar till dig att jag är imponerad över vilka kloka tankar du har. Vill ge dig ännu mer beröm. Du känner dig själv väl för att vara 12 år gammal. Jag blev speciellt glad av att läsa om dina tankar runt stress och utseende. Att du har erfarenheter av att stressen påverkar din aptit och att du får svårt att äta är en bra insikt. Ännu bättre är att du vet att det alltid gått över. Att du börjat äta bättre igen är en bra kunskap du ska ta med dig. Runt utseende är det bra att du tänker att det inte något fel på dig. Att man i alla åldrar även 12 års åldern kan ha lite komplex kring kroppen.
Sist och slutligen ville du få några tips på vad du kan göra när det känns jobbigt.
Utöver att prata med någon vuxen som du har förtroende för. Blir mitt råd att göra något som man vet att man mår bra som ger en skön känsla i kroppen. Lyssna på musik eller varför inte dansa.
Än en gång tack för ditt värmande beröm.
Lycka till