Är det normalt att känna ångest hela tiden?
jag känner ångest hela tiden, alltså känner alltid klumpen i magen som om de ligger patent hela tiden då de blir värre och grövre ibland. får ångest attacker 1-2 gånger i veckan. är det normalt?

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du har det jobbigt tycker jag när du skriver att du har ångest hela tiden.
Att känna sig orolig och ha ångest ibland kan man säga är en naturlig del av livet. Stress och oroskänslor kommer för att signalera för oss att något kan vara "farligt" så att man blir mer beredd på att ta hand om det eller undvika det.
Att känna sig nervös och orolig inför särskilda händelser är vanligt, till exempel ett prov i skolan eller en redovisning inför klassen. Ibland bidrar oro till att vi skärper oss och presterar bättre, då kan man också få en positiv känsla efter man slutfört en uppgift.
Men det du skriver om tycker jag låter som en mer problematisk oro som finns hos dig hela tiden och som ett par tillfällen i veckan blir som starka ångestattacker. Du frågar om det är normalt? Jag gissar att du i den frågan undrar om det är så att säga något som du måste stå ut med, eller om det är något det går att påverka?
Ofta berättar känslor något för oss, så är det även med oro och ångest. Om man "lyssnar" noga på sin oro så kan man ofta uppfatta vad det är för orostankar som dyker upp, vad säger de? vad handlar oron eller ångesten om, vad är du rädd eller stressad över?
Ibland har det hänt flera jobbiga saker i livet och så kan en period komma med oro och ångestkänslor som en reaktion på det som hänt. Ibland har man ingen aning om varför man mår dåligt och tycker att man har det bra hemma i familjen, med sina vänner och i skolan till exempel.
Om man får problem med ihållande oro som man inte förstår vad det beror på och som medför ett lidande, det vill säga gör att du mår dåligt, så tycker jag absolut att man ska vända sig till någon professionell för att få hjälp att förstå mer och få råd hur man kan göra för att problemen kan minska igen.
Man kan börja med att vända sig till sin Elevhälsa, till skolkurator eller skolsköterska. Ungdomsmottagningen/ UMO erbjuder samtalskontakt för unga. Flera vårdcentraler erbjuder kontakt med psykolog eller kurator. Läs mer här på vårdguiden.
Om det känns svårt att prata "öga mot öga" kan ett första steg vara att chatta anonymt med någon, till exempel via Tilia.
Jag tycker inte du har något att förlora på att börja prata med någon om din oro. Ibland kan bara några få samtal ge en mycket, så att saker börjar kännas lättare igen.
Ta hand om dig!