Var söker man hjälp efter man fyllt 18 år
Hej BUP.
Jag känner att jag måste träffa någon för att må bättre. Som en psykolog. Har aldrig gjort något sånt här innan, jag känner bara att inget blir bättre och jag är trött på att känna mig otillräcklig och olycklig.
Vill gärna få hjälp
Sonja

BUP svarar:
Hej Sonja!
Så bra att du har bestämt dig för att ta tag i problemen. Ofta har man på olika sätt själv försökt påverka hur man mår och kanske sökt stöd via vänner eller sin familj innan man börjar fundera på en samtalskontakt.
Det är klokt att kunna söka hjälp och stöd de gånger vi behöver det i livet. Många gånger kan det också leda till att man snabbare kommer ur en svår situation och åter känner en mer positiv kontroll över hur man mår och sin livssituation.
Uppdraget inom BUP sträcker sig från 0-17 år, alltså fram till man fyller 18 år. När man fyllt 18 år så är det andra mottagningar som tar emot. De flesta vårdcentraler erbjuder så kallad första linjens psykiatri för barn, ungdomar och vuxna med besök hos läkare, psykolog eller kurator.
Många får hjälp via vårdcentraler för besvär med sömnproblem, ångest, stress och depressioner för att nämna några exempel.
Om man lider av mer allvarlig psykisk ohälsa så brukar vårdcentralen hjälpa till så man får kontakt med vuxenpsykiatrin. Man kan också själv ringa vuxenpsykiatrin och göra egenanmälan. Se vårdguiden 1177.
Som ung vuxen så kan man också vända sig till en ungdomsmottagning för samtal. Du kan läsa mer om det på UMO.
Om man går på gymnasiet så erbjuder Elevhälsan ofta samtalskontakt via skolkurator eller skolsköterska. De kan även vägleda en vidare när man behöver det.
Det finns också olika former av hjälp och  stöd på nätet, jag skickar med information om det.
Lycka till!