Jag vill vara glad igen
Hej jag går i nian och mår skit dåligt, jag har mått dålig i ca 7 månader för exakt sju månader sedan. Jag har tappat lusten till allt i livet, jag har mycket självmordstankar och har varit nära på att ta mitt liv har suttid med adjö brev i handen redo att försvinna. Jag mår mest dåligt pga skolan alla lärare behandlar en dåligt, jag har ångest över gymnasiet och människor jag kommer träffa där, jag har ångest över sommaren då jag kommer vilja bada med kompisar men har JÄTTE mycket kroppskomplex. Det ändå som faktist får mig att inte ta livet av mig är två saker min familj/vänner och vad som skulle hända efter. Jag skär mig, gjorde det oftare förut nu har jag inte gjort det på 5 dagar. Folk säger att man ska prata med en vuxen på skolan eller hemma men för det första vill jag ej det för lärarna visar kngen respekt då jag försökt det innan och hemma blir det konstig stämning och mina föräldrar tror mest det är en engångsak och att det har gått över nu. Jag vill va glad igen och inte känna mig helt deppig o nere 24/7 vad kan jag göra och varför går det aldrig över kommer inte orka må såhär dåligt så mycket längre://
://///

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du mått dåligt i cirka sju månader. När jag räknar baklänges hamnar jag i mitten av höstterminen då du börjat årskurs 9. Är det en speciell händelse som gjort att du började må dåligt eller handlar det om som du redogjort för skolan och lärarnas bemötande som du upplever som dåligt och respektlöst. I ett led i att börja må bättre är det till hjälp att identifiera vad det handlar om. Vad är det som har gjort att jag tappat livslusten. Vad är jag ledsen och missnöjd med. Vad ger mig så kraftig ångest så jag tidigare behövt göra mig illa.
Många ungdomar mår även dåligt och känner sig stressade över sina betyg och känslan av att inte vara nöjd med sina prestationer. Vet inte om det påverkar ditt psykiska mående. Om det handlar om krav är det viktigt att tänka på detta då du väljer gymnasieprogram. Att kanske inte söka in på den skolan där studietakten och kraven är som störst.
Bra och väldigt omtänksamt av dig att tänka på din familj och dina vänner när du blir översköljd av mörka tankar och funderar på att inte vilja leva. Jag hoppas att du får hjälp att hantera dina jobbiga tankar och känslor så du inte behöver känna dig nere och deppig hela tiden.
Bra att du samlade mod och pratade med dina föräldrar. Om dom fortfarande tror att det var en engångs företeelse behöver du berätta för dom att detta inte stämmer. Att du fortfarande mår dåligt. Att du behöver deras stöd och förståelse. Rådet du fått tidigare att prata med någon vuxen om hur du mår brukar vi ge till våra brevskrivare. Det rådet gäller dig med. Om du känner att du inte har så stort förtroende för dina lärare tycker jag att du ska vända dig till din skolkurator eller ungdomsmottagningen där du bor. tjejzonen är en annan verksamhet jag vill rekommendera.
Jätte bra att du klarat av att inte göra dig illa på fem dagar. Hoppas att du hittat ett sätt som fungerar för dig. Det finns bra hjälp att få på shedo om ditt självskadebeteende fortfarande är ett problem för dig. Om du behöver stöd och råd hur du står emot dina impulser.
Vill avslutningsvis för att du inte ska bli besviken berätta om min erfarenhet att det oftast tar tid att börja må bra igen. Att det inte hjälper med något enstaka samtal hos en kurator eller psykolog. Men jag tycker att du ska ta chansen att söka hjälp på nytt trots dina tidigare negativa upplevelser.
Lycka till.