Mina föräldrar ger mig stress
Hej, jag är en tjeje på 11 år, jag hatar mitt liv jag vill inte leva mina föreldrar ger mig stress det är stressigt i skolan, jag har tagit hjälp med sos men varenda gång jag är på möte så ringer mina föreldrar och ska veta exakt vad som har hänt, jag har nästan ingen vän jag kan lita på längre, jag årkar bara inte längre har alltid en klump i magen efter skolan varenda dag så vill jag inte gå hem jag mår inte bra hemma, för mamma och pappa säger att allt i mitt fel att jag mår dåligt sen så oroar sig fröknarna hur jag mår jag och jag vågar inte säga att jag inte mår bra.
snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Det är nästan det jobbigaste som ett barn kan uppleva att föräldrarna inte förstår, inte stöttar, inte tröstar, inte ger trygghet och värme. Jag förstår att du är ledsen och arg för din dåliga relation till dina föräldrar. Tyvärr är du inte ensam om det. Det finns tyvärr föräldrar som inte riktigt finns där för barnet, som kanske till och med ökar barnets stress. Då är det jätteviktigt att barnet får stöd och förståelse av andra vuxna. Men också att föräldrarna själva får hjälp med att kunna skapa en bättre atmosfär hemma.
Du har någon kontakt på soc men du är uppröd över att dina föräldrar ringer och vill veta vad som har sagts på mötet med dig. Jag är inte säker på att det är bara så negativt som du upplever. De ringer kanske för att de ska få rådgivning utifrån problem du berättar. Sedan undrar jag om ni också haft eller planerar familjesamtal på soc. Det brukar vara det bästa om socialsekreteraren träffar barnet självt men också familjen tillsammans så att man tillsammans diskuterar hur man kan lösa problemen, konflikterna. Till exempel att dina förädlar inte ska säga att "allt är ditt fel" för det är adlig bara bannets fel om det blir konflikt i en familj. Det är viktigt att ni tar upp när du har samtal på soc.
Det är klart att du mår dåligt om du beskylls för allt som går fel i familjen. Det är svårt att stå ut med om man bara får skulden. Även om jag inte vet detaljer i din situation vet jag att det är helt fel att bara skuldbelägga ett barn. Har du tagit upp det med din soialsekreterare? Gör det, och gör det igen om du känner att det inte har tagits på allvar.
Sedan tycker jag att du ska tala med någon annan om du inte känner dig förstådd på socialtjänsten. Du skriver att dina fröknar i skolan är oroliga för dig. Det betyder att de ser dig och de bryr sig om dig! Våga berätta för de hur du har det! Berätta att du går på soc men känner dig inte förstådd. Kanske kan skolkuratorn också hjälpa dig med att reda ut vad som inte fungerar på dina samtal och hur du kan få bättre stöd.
Trots att jag förstår hur ledsen du är vill jag att du söker mer hjälp! Ge inte upp även om det känns kämpigt och jobbigt. Nyckeln är att du vågar tala tills du får den hjälp som du i alla högsta grad behöver. Du kan också ringa till Barnens rätt i samhället, telefonnummer 116 111 och prata med någon som ger stöd till barn som har problem hemma. Du kan också gå in på deras hemsida bris.se och chatta med någon där.
Hoppas mina råd blir till hjälp för dig!