Gråter och är rädd för att gå utanför dörren
Hej, jag mår inte så bra under många perioder och vet inte vad det beror på, under vissa perioder gråter jag varje kväll och mår väldigt dåligt det brukar också hända att jag inte vill gå utanför dörren för är rädd för att träffa folk även dom jag känner och det är väldigt jobbigt och det känns som att det blir värre för varje gång det händer och vet inte vad jag ska göra för det börjar komma oftare och tycker det är jobbigt att visa mig ledsen för mina föräldrar för då mår dom dåligt och det är ju också jobbigt att se dom ledsna för då blir det bara änu värre så vet inte vad jag ska göra längre känns som att det måsta va ngt som är fel, snälla hjälp..
Anonymt

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och ber om hjälp. Det är verkligen jobbigt att må dåligt och särskilt jobbigt brukar det vara när vi själva inte riktigt förstår vad våra rektioner beror på eller vad vi kan göra för att minska problemen.
Du skriver inte så mycket om hur ditt liv ser ut, hur du trivs hemma, i skolan och med vänner. Jag nämner det för det brukar kunna påverka oss ganska mycket om det finns problem inom dessa områden.
Ibland finns det en så kallad utlösande händelse, det vill säga något som hände precis när problemen startade...var det så för dig? Men ibland  kommer problem smygande utan att man alls kanske förstår hur det hänger ihop.
Oavsett hur problem med oro eller ledsenhet startar så går det att må bättre igen.
Jag tycker det är bra att du verkar kunnat berätta för dina föräldrar att du är ledsen och har oro för att gå ut och träffa folk. Jag vet att många barn och unga tycker det känns väldigt jobbigt när de märker att föräldrarna blir påverkade av det man berättar om. Men de allra flesta föräldrar har inga problem att klara av att bära på de känslorna, de kanske först visar sig känslosamma som en spontan reaktion på det man berättar om, men sedan förstår de flesta föräldrar att de behöver vara trygga och lugna för sina barn som går igenom en jobbig period.
Om föräldrarna fortsätter att vara mer känslosamma än vad man som barn eller tonåring tycker känns bra så brukar det gå bra att säga till föräldrarna att "det hjälper mig mycket om ni är lugna och bara lyssnar när jag berättar om det som är jobbigt".
Jag tror nämligen att det i ditt fall vore det bra om du kan fortsätta vända dig till dina föräldrar, dels så att de kan stötta dig när du är ledsen men också så ni kan fortsätta prata om vad du tycker blir till hinder för att gå ut när du har de känslorna.
Om du ändå tycker att det känns för svårt att ta det här med dina föräldrar så skulle du kunna vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan för egna samtal och rådgivning. Skolkuratorn brukar också kunna hjälpa till att prata med föräldrarna om man behöver det. Du kan också läsa mer här på vårdguiden för råd när man som ung känner sig ledsen och inte mår bra.
Ta hand om dig!