Var ska jag vända mig?
Hej, jag undrar om jag är deprimerad. Jag har haft det jättesvårt med skolan och skolkar för det mesta och jag känner mig så stressad över ingenting ibland, jag sover dåligt och jag vill ibland inte göra nånting alls på dagarna, det har varit såhär ett bra tag nu, i kanske över 1 år. Sen undrar jag om jag är bipolär för jag har gjort tester på internet och har fått det bekräftad där men jag vill gå till någon i verkligheten. Jag har precis fyllt 18 år och jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till för att ta reda på om jag är bipolär eller bara deprimerad. För jag kan må riktigt bra från ingenstans och vilja göra precis allt sen kan jag bara ligga hemma inlåst i mitt rum och bara känna mig tom.
med vänliga hälsningar
C.L

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du just fyllt 18 år. På BUP är vi ju som du säkert känner till en 18 års gräns så därför kommer jag inte att hänvisa dig dit utan tycker att du ska ta kontakt med din vårdcentral som ett första steg. Ni får tillsammans undersöka om du behöver hänvisas vidare eller om den hjälpen du kan få där bedöms som tillräcklig.
Det är viktiga frågor som du funderar på. Har jag den eller den diagnosen. Du är själv inne på att du behöver träffa någon att samtala med. Det tycker jag låter som en bra idé.
Att söka information på nätet kan vara bra, fast det finns hur mycket information som helst. En del bra och en del mer tveksamma sidor. Om man som du är nyfiken och funderar mycket, kan jag förstå att lockelsen att göra några tester på nätet är stor. Det är vanligt att man tycker att många påståenden stämmer då man fyller i svaren på olika tester. Man bör vara försiktig med att dra någon slutsats överhuvudtaget men man vill ju så gärna veta sanningen.
Ta kontakt med din vårdcentral och husläkare. En diskussion runt din eventuella depression och dina humörsvängningar kan ske där. Berätta gärna om testerna du gjort och vad som blir svårt för dig i skolan. Ju mer öppen du är och frikostig med information så ökar möjligheten att det blir en bra bedömning och att du får rätt hjälp.
Lycka till.