Borderline eller bara puberteten?
Hej bup. Jag undrar om jag har borderline eller om det bara är puberteten. Det känns inte normalt men på samma gång känner jag att jag kanske bara inbillar mig och att det inte är så illa. Länge har jag känt att det är något fel på mig och att jag inte passar in. Jag har alltid hart kraftiga humörsvängningar och blivit väldigt arg på saker som jag själv fattar var onödigt att bli arg över. Jag blir också våldsam. I mitt liv har jag haft 3 olika bästa vänner. Jag blir jävligt svartsjuk och nästan besatt över dem. Jag blir rädd att de ska lämna mig så jag gör saker som är dramatiska för att antingen få uppmärksamhet eller för att göra det svårt för dem att lämna. En sak som verkar vanligt i borderline är att man hotar med självmord, vilket jag också brukade göra förut. Samtidigt hatar jag mig själv och tycker att jag är värdelös. Jag tror också att alla hatar mig. Det är som att jag vill ha någon bara för mig själv men jag tycker ändå inte att jag förtjänar det. Jag har skärt mig själv, huggit mig själv med pennor, druckit, gjort självmordförsök, etc. Allt för att distrahera mig själv. Känner mig generellt störande, dålig, och ful från insidan ut. Bara som en dålig människa och en tickande bomb.
dålig

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Av din fråga förstår jag att du dels vill förstå dig själv och dels kanske du undrar om det finns hjälp för dig. Du undrar om dina jobbiga känslor kan ha att göra med att du är i puberteten eller om du har borderline.
Det är inga ovanliga frågor du ställer. En del av det du beskriver kan man tänka hänger samman med din ålder och puberteten men du beskriver också på ett bra sätt hur starka och jobbiga dina känslor blir för dig och hur plågad du känner dig då.
Du skriver att du själv förstår att dina känslor och reaktioner inte alltid står i proportion till hur du reagerar. Du berättar också att du gör dig själv illa på många olika sätt och att du känner dig fel och störande. Vad du har eller inte har är ju svårt att svara på i ett brev.
Men jag tycker att du borde försöka få hjälp för dina kämpiga tankar och känslor.
Det kan kanske vara bra för dig att veta att man inte måste ha det så svårt som du har det. Att det finns hjälp att få. Jag tycker att du borde försöka berätta för dina föräldrar eller kanske någon på din skola som du har förtroende för. Då kan du få hjälp att få kontakt med en BUP-mottagning i din närhet. Där kan du få hjälp att reda i de frågor du har om det som bekymrar dig om vad som eventuellt hör till puberteten och vad som har med annat att göra. Det du beskriver låter inte som inbillning utan något som behöver tas på allvar.
Lycka till!