Stressad i skolan och trött
Hej, jag är en tjej på 14 år som går i 8:an, och för att tillägga så har jag ADD. Jag har ett problem, jag tror jag lider av ångest eller nåt. Jag mår bara dåligt. Förstår inte varför och de är det som är så himla jobbigt. Jag har en fin familj, vänner, och tränar mycket vilket jag älskar. Men ändå så har jag en stor klump i magen varje dag. Det är mycket stress i skolan. Hur kommer mina betyg se ut? Vad kommer han tycka om mig? Vad kommer hon tycka om mig osv. Men så är det väll för alla tonåringar?...
Sover mina 8-9 timmar nästan varje natt men ändå är jag så jävla trött så att jag nästan somnar varje lektion. Och det är som sagt inget illa menat mot lärarna eller något även fast dom tror att jag tycker att dom är så tråkiga så att jag somnar, jag uppskattar faktiskt lärarna mycket och tycker dom flesta lärarna är bra men det är bara pågrund av hur jag mår det blir såhär.
Jag har tänkt mycket på detta senaste tiden. Och nu har jag dessutom haft sportlov men ändå så har jag bara velat gråta på kvällarna för no reason.
Det är lätt att säga, prata med dina föräldrar, kuratorn eller en vän men för mig går det inte. Det känns som ingen kommer förstå efter som "Jag har ju inget att må dåligt över"...
Skulle bli jätte tacksam för svar, kram.
anonym.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du mår inte bra och förstår inte varför. Det låter nästan som du anklagar dig själv för att du inte mår bra. Det ska du inte göra! Försök att inte lägga skuld på dig själv. Istället är det viktigt att försöka förstå vad det är som gör att du känner dig så här.
Det första jag tänker när jag läser ditt brev är om det kan ha att göra med de svårigheter du har som gett dig diagnosen ADD? När man har den diagnosen har man samma svårigheter med koncentration och uppmärksamhet som vid ADHD men utan att vara överaktiv. Ofta sitter man lugnt och stilla i klassrummet utan att störa någon annan. Men man har lika svårt att följa med i vad läraren säger och lika svårt att komma igång och med att fortsätta göra det man förväntas göra. Kanske ingen annan i skolan märker detta så att man får den hjälp man behöver. Den som har ADHD blir oftast så orolig och störande för andra att den får en sådan hjälp. Men den som har ADD behöver det lika mycket, hjälp att komma igång med uppgifter och med att inte tappa farten och istället sitta och tänka på annat. Om man inte får det stödet är det oundvikligt att man blir mycket stressad och ångestfylld inför skolan.
Är det så för dig? I så fall har du och dina föräldrar rätt att kräva mer stöd från skolan.
Att vara så trött att du nästan somnar kan också vara något som hör ihop med ADD. Men det kan också höra ihop med att du har så svårt att koncentrera dig att du blir överansträngd. Det kan också ha att göra med hur du sover.
Har du talat med dina föräldrar om hur du känner dig? Det är viktigt för att de ska kunna bistå dig att få en bra hjälp som kan förändra situationen.
Jag tycker ni ska kontakta BUP och beskriva svårigheterna. Du kan få pröva att medicinera om du inte redan gör det och BUP kan se till att skolan ger dig ett bra stöd.
Kontakta också ADHD center där man kan få mycket information och tips.
Om tröttheten ändå kvarstår kan det också vara bra att göra en utredning av din sömn genom att vända dig till vårdcentralen.
Många ungdomar, förstås också barn och vuxna har den här typen av svårigheter. Men det går att få bra hjälp!
Lycka till!