Får inte svaret jag söker
Hej Bup. Jag känner att jag vill prata med någon. Men vet inte hur. Familj uträknad. Skolkurator uträknad. Jag vet knappt om mina problem är värda att prata om men jag känner ändå ett behöv av att göra det. Det är lite gott och blandat.
För att säga det ytligt och mycket av det är väldigt lätta varianter och jag menar inte att säga att jag har det men det känns nästan som det iaf.
Ätstörningar. Depression. Overklighetskänsla. Ångest. Och ett allmänt behov av lite uppmärksamhet.
Och förlåt säger jag nu. För vad jag kommer säga kommer nog förvåna. Jag har tidigare skickat sammanlagt 52 frågor till bup. Vissa har blivit besvarade andra inte. Ofta om samma ämnen. Men jag får helt enkelt inte svaret jag söker. Så varför kan jag inte sluta leta efter felen? Att se någon svara på min fråga och säga att jag borde prata med någon? Jag känner mig desperat och som att jag tar andras chans till svar. Men jag kan inte sluta. Inte med onlinetesterna och frågorna. Bloggarna och tipsen om mental ohälsa. Tecken på det ena eller det andra. Varför vill jag hitta ett fel på mig själv? Eller är det att jag försöker hitta vad som är felet?
Jag känner mig bortslösad. Som att något blev fel. Så snälla bup, vad ska jag göra? För jag har verkligen ingen aning.
Förtvivlad person
Nu 53

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver om ditt problem som ju verkligen har med vår egen verksamhet här som svarare att göra. En sak verkar väl tämligen klar. Att skriva till oss och få ett svar är i längden inte hjälpande för dig. Det är något annat du ska göra. (För andra läsare kan det vara bra att veta att vi inte vet om en person skrivit frågor tidigare. Så skriver man många gånger kan det bli många svar)
Du skriver att du helt enkelt inte fått svaret du söker. Och det verkar som du söker svar även på andra ställen bland online-tester, bloggar och tips på nätet.
Kanske alla dessa frågor och svar du får bara gör dig mer förvirrad och osäker? Kanske blir all denna verksamhet om frågor och svar du har om dig själv bara ett sätt att för stunden hantera den oro och ångest du har och kanske hjälper det en stund men sedan måste du börja om igen?
Så jag tycker du har alldeles rätt när du känner att du vill prata med någon. Du har ju allvarliga problem som är värda tas på allvar och att du får hjälp må bättre.
Du har troligen fått många svar där vi ofta tycker du ska gå och prata med någon om de problem du har och det verkar du inte ha gjort så jag tror det är detta problem du nu ska försöka lösa.
Vad är det som hindrar dig och varför är din familj och skolkuratorn inte att räkna med? Jag vet inte vad det är som hindrar dig och därför blir det svårt att hjälpa dig med den frågan. Kanske finns ett tidigare bra svar?
En möjlighet är att chatta på Tjejzonen och försöka få deras hjälp. Kanske kan du ringa Bris och prata om dessa hinder du har att inte berätta för din föräldrar eller skolkuratorn? Du blir väldigt ensam i ditt sökande efter svar och ibland är det inte svaren som är de viktiga utan omtanke och förståelse. Kanske är det det du söker? Lycka till!