Att söka hjälp - tecken på svaghet?
Depression?
Jag har under 2-3 år sett livet väldigt negativt och försökt komma bort från verkligheten med spel jag har nu börjat tröttna på spel och måste leva mitt liv vilket leder till att jag ofta börjar tänka mörka tankar har tappat min sex lust och försökt begå självmord tidigare även om jag var yngre och det kan ses som patetiska försök jag har inte vilja prata med någon då jag sett det som en svaghet och att det är nått fel på mig jag brukar även få tanke perioder på kvällarna som gör att det känns som jag har miljoner tankar i mitt huvud som åker i 100km/h vilket oftast leder till att jag tänker på självmord eller döden fast jag försöker aldrig göra nått det värsta är att jag inte vet varför jag skulle vara deprimerad vilket gör saken värre vad ska jag göra?
Alex

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du berättar att du under flera år haft det tungt och att du haft en negativ syn på livet. Du har försökt komma undan dessa tankar genom att intensivt spela spel. Till slut verkar det inte ha funkat och du har istället börja tänka att du behöver kunna leva ditt liv och då har det lett till att du tänkt mörka tankar och att du tappat din lust för olika viktiga saker i livet. Trots att du skriver att du inte velat prata med någon för att du tänkte att det skulle vara patetiskt så skriver du nu ett brev med viktiga frågor. Det är starkt och bra gjort av dig. De bekymmer du beskriver kan man få hjälp med om man vågar göra ett försök.
Du säger att du inte vet varför du känner dig nedstämd och varför du känner som du gör. Det är inte ovanligt eller konstigt att det är precis så. Det brukar vara väldigt svårt att förstå sig själv i sin ensamhet. Då brukar det kunna vara så att tankarna snurrar runt och blir allt mer negativa istället för att något lugnar ner sig. Och kanske är det så som många tänker inför att söka hjälp. Om jag pratar med någon blir det bara värre. Det brukar vara tvärtom. Det brukar kunna kännas lite bättre efter ett tag när om man har någon som är intresserad av en och som man kan dela sina tankar och känslor med.
Jag tycker att du skall pröva att kontakta t.ex. BUP för att testa med att prata med någon. Du har nu under lång tid försökt klara dig själv och det kanske är dags för dig att pröva att ta hjälp.
Lycka till!