Ångest över mat och över min kropp
Hej BUP.
Jag mår verkligen inte bra. Jag har så otroligt mycket ångest över mat och mig själv. Jag får ångest bara jag tänker på mat och hatar min kropp. Jag försöker gå ner i vikt och ser smalare ut och det går men mina kompisar ska allatod kommentera om min mat och jag har sagt till dem det har tom tagits upp i klassen att man inte ska kommentera. Jag vet att de bara bryr sig men jag vill vara smal och även att de säger att jag är smal så räcker det inte jag ska också tycka att jag är smal med det gör jag inte. Jag fryser ofta, blir ofta yr och mina ben skakar hela tiden. Jag klarar verkligen inte att hålla igång länge utan att bli jätte yr utan kan träna kanske 15 minuter och måste sedan vila för att ja är så yr. Jag fryser konstant och även om andra tycker det är varmt så kan jag tycka det är kallt. Mima ben skakar alltid och mina kompisar kommenterar ofta det och jag vet verkligen inte varför.
Tjej med mycket ångest

BUP svarar:
Hej!
Du fryser och blir ofta yr. Dina ben skakar. Det låter som du får i dig alldeles för litet näring. Du försöker reglera din ångest genom att inte äta. Det är inte något bra sätt utan farligt.
Får du någon hjälp med detta? Skolan säger att klasskamraterna inte ska kommentera och det är bra. Att de ändå kommenterar din mat beror säkert på att de oroas över hur du förhåller dig till maten. När någon äter så litet att den blir svag och dålig som du gör, blir andra oroliga och försöker göra något. Men det blir inte alltid bra.
Det som kan lugna dina klasskamrater är att de vet att du får hjälp av professionella vuxna. Om du inte redan har det, ska du med hjälp av dina föräldrar ta kontakt med sådana. Du behöver det. Det är svårt att ta sig ur en sådan här situation alldeles själv och så här kan du inte fortsätta.
Tillsammans med dina föräldrar kan du kontakta BUP.
Lycka till!