Har i perioder varit väldigt nere
Jag har i perioder de senaste åren varit väldigt nere. Jag tänker mycket på döden och om folk skulle märka om man försvann och så. Jag har försökt skära mig själv med det gjorde för ont så jag slår mig själv med något hårt när saker blir för mycket. Jag kan gå flera månader och bara tänka på döden, att försvinna och skada mig själv. Jag känner mig nästan patetisk för det för jag kan gå lika lång tid utan att tänka på det alls och må bra, ha kul med kompisar och familjen tills dessa tankar kommer tillbaka. Under de perioder när jag mår bra så tänker jag oftast att det bara är jag som läser in för mycket i de andra perioderna och att allting är bra. Det har inte varit såhär jobbigt förut. De “låga” perioderna eller vad man ska kalla dem brukar inte vara såhär långa. Jag känner ofta inte för att prata med folk och är själv väldigt mycket. Det känns ibland som att mina känslor ska typ bubbla över och jag vet inte vad jag ska göra åt det. När det blir så mycket att jag inte kan hålla nere det längre brukar jag bara sätta mig i mitt rum och gråta tills det inte går längre men efter det blir jag bara tom rent känslomässigt. Jag orkar snart inte med mitt huvud. Jag har provat saker som yoga, mindfulness och så men det enda som hjälper är att slå mig själv eller bli full (då är det som att hjärnan stängs av). Antar att min fråga är om det finns någon taktik för att bli av med detta beteende/sådana tankar?
Anonym.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Svårt att veta vad det är som händer med dig men det låter väldigt besvärligt och obehagligt. Jag tycker verkligen du ska försöka göra något åt det. Det finns de som har liknade perioder som du beskriver och det kan ha varierande orsaker och ibland går det inte att hitta någon bra förklaring.  Så jag tycker att du ska söka hjälp på en vårdcentral för att få detta utrett och så att du får hjälp att förebygga och lindra dessa perioder. Kanske har du under dessa perioder tankar och känslor som det skulle vara bra att prata om och försöka förstå. Du undrar om det finns någon taktik för att bli av med detta beteende/tankar. Det tror jag.
Lycka till!