Självskadebeteende och viktnedgång
Hej! Jag mår sjukt dåligt och har gjort ett tag började må dåligt i fyran nu går jag i 7an jag har självskadebeteende och vill sluta men det går inte, tränar 4 gånger per dag och försöker gå ner så mycket i vikt som möjligt varje dag jag mår alltså dåligt över min kropp och hela mitt utseende. Jag vill inte må dåligt längre och vill börja gilla min kropp men det går inte.
Hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Du har mått dåligt i flera år. Du självskadar och går ner i vikt för att försöka hantera svåra känslor.
Men det är inte ett bra sätt! Det kan göra att du på sikt mår sämre.
Du skriver inte något om hur du har det omkring dig. Hur du har det hemma i familjen, i skolan och med kamrater. Har något av det påverkat dig så att du mår så här dåligt?
Det du behöver göra är att tala med någon vuxen som kan se till att du får hjälp. Har du talat med dina föräldrar? De behöver få veta hur du mår för att kunna hjälpa dig. Tillsammans kan ni kontakta BUP.
Men om det inte känns möjligt för dig att tala med dina föräldrar – för så kan det också vara- så finns det andra att vända sig till, som någon i skolan som mentor, skolsköterska eller skolkurator. Om du behöver mer stöd än de kan ge, kan de hjälpa dig vidare.
Du kan också maila, chatta eller ringa till BRIS. På deras hemsida kan du beställa telefontid för att tala med en kurator och du kan då vara anonym.
Ibland tar ungdomsmottagningen emot fast man ännu inte är fyllda tretton år. Du kan kolla med ungdomsmottagningen i din kommun. Dit kan man gå för att tala med någon utan att föräldrarna är med.
Försök med något av detta! Så här ska det inte behöva vara!
Lycka till!