En tjej som har tappat kontrollen kring mat
Hej!
Jag har skrivit till er förut angående mina tankar kring mat, då ni svarade att jag skulle fråga efter hjälp. Mina vänner märkte av att jag inte åt som jag brukade och att jag inte heller betedde mig som vanligt, och att jag lixom var off. Så mina vänner pratade med min lärare, innan jag gjorde.
Jag har pratat med skolkuratorn och husläkare och fått tid på Stockholms centrum för ätstörningar, men först om 1,5 månad. Problemet är att jag inte vet vad jag vill längre. Ena sekunden nästan svälter jag mig själv, medan andra sekunden mest på helger då jag är ensam hemma kan jag äta massor med kalorier, fast jag kräks inte upp de längre för tycker det är så obehagligt. Istället får jag massor med ångest efter och måste träna. Jag har en rädsla av att ställa mig på vågen, för jag kan gå upp i vikt under helgerna, eller gå tillbaka till min ursprungliga vikt av det som jag har gått ner. Men sedan under veckodagarna och under helgerna äter jag bara olika sallader med någon protein till, till middag. Jag äter ingen lunch, och gröt till frukost för får inte gå hemifrån om jag inte äter. Jag tappar sedan kontrollen helt på helger vilket gör att jag bara får ännu mer ångest.
Jag vet inte längre vart jag är i min ätstörning. Jag vill bli helt bra och slippa räkna alla kalorier och sluta lägga hela min tid på maten. Jag saknar även pasta, ris, bröd m.m. men kan verkligen inte äta det. Jag vill bli bra, men jag är så rädd, för jag vill gå ner i vikt för tycker själv att jag är tjock. Jag gråter varje dag för jag äter och att jag inte går ner i vikt. Eller om jag går ner i vikt, så går jag sedan upp för jag inte klarar av att hålla det. Jag klarar inte att hålla borta maten för länge, men samtidigt får jag sån ångest när jag äter, förstår inte vad som är felet på mig. Förstår du varför jag äter mycket ibland och inget i andra sekunden?
Jag börjar tröttna helt på mig själv nu. Jag vill bli smalare, jag vill att man ska se mina revben, jag vill att mina ben ska ha stort mellanrum emellan, jag vill att mitt ansikte ska se smalare ut, jag vill ha mindre byxstorlek, jag vill kunna gilla in kropp, jag vill att folk ska se mig som riktigt smal, jag vill...
Jag har pratat med kuratorn i skolan, men det hjälper inte, jag vill bara att ätstörningen blir värre och anorexian bryter ut så jag bli smal, så man sen kan börja jobba på att komma tillbaka, för kommer inte kunna komma tillbaka utan att det har visat resultat, det har jag redan bestämt mig för och kan inte ändra det nu. Vad ska jag göra, för min ätstörning har inte utvecklats så mycket att jag kan sluta äta helt, för min andra röst i huvudet säger fortfarande emot. Jag känner hur jag inte klarar mer och det är jobbigt att alltid tänka på mat, träning, kalorier, kroppsideal. Tänker inte på något annat, vill bara sluta äta, men något säger emot, så det blir alltid -, ,0 i vikten. HATAR DET!
Snälla hjälp, vad ska jag göra?
Hälsningar
En tjej som har tappat kontrollen kring mat

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du fått tid till en ätstörningsklinik!! Nu visar du väldigt bra i ditt brev hur svårt det är att ha en allvarlig ätstörning. Dina tankar är blandade till att få hjälp, bli frisk och inte bli frisk utan smalare. Du har alla dessa tankar och om du går åt ena hållet så får du genast mottankar. Det är precis så här det är och det gör det ju väldigt svårt att själv komma någon vart – att bestämma sig. Men jag tror inte du behöver bestämma dig. Kanske du inte kan. Det viktiga är att du håller fast vid tiden då du ska träffa ätstörningsenheten och väl där kan du överlämna all denna ångest och villrådighet till dem. De är vana och de vet hur de ska hjälpa dig.
Du har tappat kontrollen skriver du. Jag är inte så säker att du haft någon kontroll på länge. Är det inte din ätstörning som haft kontroll över dig? Men, som sagt, bara du håller fast vid din tid och går dit. Det är det enda du behöver tänka på nu. Det andra, som du funderar på – det är det du ska få hjälp med.
Lycka till!