Kraftig undervikt
Hej! Jag är en 17 årig tjej som är kraftigt underviktig. För cirka 1-2 år sedan vägde jag XX-XX kilo. Jag rasade ner i vikt utomlands vilket ledde till en avstånd från maten. Jag svimmade varje sommar och det händer fortfarande att jag svimmar en gång per år utomlands vilket är väldigt läskigt att det till och med är "bestämt" att det ska hända. Första gången jag blev inlagd på sjukhus utomlands var på grund av att jag svimma på stan för jag inte hade ätit/druckit. När jag vakna till några sekunder efter svimningen så spydde jag. Efteråt tog pappa mig till sjukhuset och de tog blodprover, jag fick vätskeersättning, droppar, de vägde mig, mätte mig, mätte blodsockret och så vidare. Jag är 1.60 och vägde XX kilo innan jag mådde så dåligt att jag tillslut svimma. När de vägde mig på sjukhuset vägde jag XX alltså hade jag gått ner X kilo. Idag väger jag XX kilo och har svårt att äta regelbundet, jag äter kanske 2 gånger per dag ibland 3 men aldrig mer. Jag mår dåligt ofta, jag har ingen depression eller någon annan sjukdom utan det är min undervikt som har orsakat att jag inte mår så bra och bara tänker negativt hela tiden. Jag vill verkligen ha normalvikt igen och jag vill må bättre, jag kämpar men det hjälper inte, jag behöver mera stöd eftersom jag inte klarar det själv, min magsäck har krympt och jag ger upp snabbt och skippar måltiderna. Jag vill bli frivilligt inlagd på sjukhus tills jag väger ungefär XX kilo. Hur länge kommer jag ungefär vara inlagd då, i veckor, månader? Vill tillägga att mitt BMI är XX,X. Var ska jag vända mig, var ska jag ringa om jag frivilligt blir inlagd, hur kommer jag gå upp i vikt av att bli inlagd? Tvingar de en att äta? Får man medicin eller läkemedel? Tacksam för svar!
DA

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Av ditt brev och dina beskrivningar låter det som att du väger för lite och att du snabbt behöver hjälp. Du märker ju också själv att du ofta mår dåligt och att det är din undervikt som bidrar till att du mår dåligt och till att du får svårt att tänka på ett sätt som är hjälpsamt för dig. Det låter inte som du skall vänta med att söka hjälp.
Jag vet inte vart du bor så det är svårt för mig att veta vart du skall vända dig. Du kan antingen ringa din närmsta BUP-mottagning eller titta i vårdguiden där du bor.
Då jag inte vet vart du kommer att hamna är det inte så lätt för mig att säga något om vad som kommer att hända om du blir inlagd eller får annan behandling. Klart är nog dock att en målsättning kommer att vara att du skall gå upp i vikt. Det bästa sättet för dig att få svar på de frågor du har kring behandling är att söka hjälp och då prata med dem som skall ge dig hjälp och behandling.
Lycka till!