Vågar verkligen inte prata med någon
Hej Bup, jag har under en längre period känt av nedstämdhet, ensamhet och känt mig otroligt ledsen utan anledning. Min mamma vet om att jag har mått dåligt då jag gick hos bup under nått år och pratade med en läkare och psykolog då jag mådde delvis dåligt och gjorde en utredning ang ADHD osv. Men nu är jag här igen jag mår verkligen inte bra och jag har ett problem som är att jag inte vågar öppna upp mig för någon och speciellt inte vuxna. Jag vill ha hjälp för jag orkar inte må såhär längre, hur ska jag göra? Jag vågar verkligen inte prata med någon.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är ett mycket besvärligt och hindrande problem du har och jag tror egentligen att du ska pröva att prata med någon innan du riktigt vet hur stort det är. Men det kan vara svårt att komma iväg till ett samtal om farhågorna blir för stora.
Du har varit med om att träffa andra och pratat om dig själv tidigare både med läkare och psykolog. Hur var det? Har det givit dig dåliga erfarenheter? Om det var en någorlunda bra erfarenhet så kan du be att få samma kontakt på BUP igen. Det är vanligt att man återvänder till samma behandlare om det fungerat bra tidigare. Om du eller din mamma ringer upp BUP igen så kan ni berätta om ditt problem och prata om det i telefon. Ibland kan problem av det här slaget minska om du får prata med en behandlare och ni tillsammans kan försöka lösa det.
Jag tänker att det också är väldigt bra att komma ihåg att det är du själv som bestämmer vad du vill säga och i vilken takt. Ingen kan bara "öppna sig". Man vill gärna känna lite förtroende och det får man inte på en gång. Fundera också på vad det är som gör att du inte "vågar". Är du rädd att den andre ska tycka saker om dig - inte tycka att det du säger är viktigt ? Eller rädd att inte bli förstådd? Denna rädsla kan bero på så många olika saker och det är bra om du kan få tag i orsakerna. Då blir din rädsla lite mer specifik och inte så allmän.
Jag tror under alla omständigheter att det är något bra att prata om så därför tror jag du skulle ha nytta av att ringa Bris. Där skulle du kunna prata med en kurator anonymt och du skulle inte behöva ”öppna upp” dig utan mer prata om din rädsla att prata om dig själv. Ett annat sätt skulle kunna vara att ta en chattkontakt på Tjejzonen och ha kontakt med en ”storasyster”. Ditt problem är ju ett problem många känner igen och det kan bli lättare efter du pratat igenom det med någon annan.
Lycka till!