Blir aggressiv av ingenting
Hej.
Jag vet inte vad det är med mig. När det kommer till aggression går jag från 0 till 100 på några sekunder, det kan vara för att något inte fungerar som jag vill eller att jag stör mig på någon människa. Jag får impulser av att slå till personen eller till exempel slänga datorn i väggen men jag stoppar alltid mig själv. Ibland går jag ut och slår i ett träd för att få utlopp för aggressiviteten. Därefter börjar jag nästan alltid gråta av smått panik och någon minut senare är jag helt "normal" igen. Jag älskade att läsa som barn men hatar det nu för att jag blir så uttråkad.
Jag förstår verkligen inte hur jag kan bli så aggressiv för ingenting, ibland kan det vara att någon smaskar när den tuggar och jag får panik och blir helt varm som att jag kommer smälla av. Är detta "normalt"?
IB

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du hörde av dig till oss. Du har det uppenbarligen besvärligt med din ilska, även om du stoppar dig själv från att verkligen ställa till det genom att slåss eller förstöra saker. Bra!  En viktig (och kanske svår) fråga är varför du blir så arg så ofta. Ibland är det förstås bra att bli arg  - när till exempel man själv eller andra blir illa behandlade kan det vara helt i sin ordning. Men att ständigt överreagera i olika situationer blir besvärligt både för en själv och omgivningen.
Att man är irritabel eller "lättretad" kan ha en mängd olika orsaker. Delvis är det förstås en fråga om hur man är som person. Sin personlighet föds man delvis med. Men sedan tillkommer erfarenheterna man gör under livets gång, bra som dåliga. Sedan tillkommer ytterligare faktorer som hur man mår i övrigt - är man deprimerad kan man till exempel också bli mer "arg" och lättretlig. Om man inte sover och äter tillräckligt bra blir man ofta mer irritabel. Långvarig stress eller ångest gör ofta att man blir mer känslig för motgångar. Detta var bara några exempel på allt som kan göra att man blir lättirriterad och kanske till och med aggressiv. Vad som gäller för dig är svårt att veta. Men det är tydligt att du själv inte mår bra av att vara så lättirriterad och därför borde prata med någon om det här.
Du kan vända dig till kurator på din skola eller kontakta Ungdomsmottagningen där du bor.
Ta väl hand om dig!
Här nedanför har jag lagt lite fakta om ilska och aggression plus några frågor med svar om detta ämne som andra ställt till oss. Läs gärna!