Försöker läka mig själv från ätstörning
Hej! Jag har skickat två frågor innan men ingen av dem har blivit besvarade så jag försöker en tredje! Jag försöker läka mig själv från en ätstörning och jag tycker det går sådär. Den varade inte särskilt länge så jag hann inte förstöra mig själv helt. Men jag får en känsla av att jag aldrig kommer att bli helt läkt. Hur mycket jag än äter och försöker bygga upp muskler går jag inte upp i vikt och jag har inte haft mens sen i augusti. Jag brukade ha världens bästa immunförsvar men nu har jag varit sjuk en gång i månaden sen december. Jag har ingen lust alls att prata med någon om det för att jag har pratat med min mamma om ätstörningar men hon skulle ALDRIG tro att jag har haft det! Och om jag plötsligt sa då att jag har haft det skulle hon fråga mig massa om det och hon skulle berätta för mina systrar och jag vill inte det. Jag vill ju bara att min kropp ska må bra!

BUP svarar:
Hej!
Så imponerande att du försöker läka dig själv från en ätstörning och börja äta bättre igen. Det tyder på att du besitter en inre styrka och en målmedvetenhet för det brukar krävas en envis kamp mot ätstörningstankarna, i alla fall i ett första skede.
Jag blir dock bekymrad över att höra att du har svårt att återhämta dig viktmässigt samt att du fortfarande inte återfått din mens. Du skriver också att du varit mer infektionskänslig senaste tiden. Det kan tyda på att du har någon kroppslig obalans och jag vill därför ge dig råd att vända dig till läkare på vårdcentralen för hjälp att kolla upp det.
Via vårdcentralen kan du också be att få kontakt med en dietist för rådgivning kring vad du bör äta för att näringsmässigt återhämta dig på bästa sätt.
Du skriver att du just nu inte har så stor lust att prata med någon om matproblemen. Jag vill därför ge tips om en del hjälp på nätet vid ätstörningar och som kanske kan vara av intresse och till stöd för dig. Dels kan du få allmän information om självhjälp vid ätstörningar via ätstörning.se
Det finns också hjälp på nätet för alla som kämpar med ätstörningar. Du kan få stöd via  Ätstörningszonen som är en del av Tjejzonen och som har fokus på mående och utmaningar kopplat till mat, vikt, kropp, träning, ideal och kontrollbehov. Där man man få personligt mejlstöd eller stöd via chatt.
Via Frisk&fri, riksföreningen för ätstörningar så hittar du dels information om ätstörningar och hjälp via chatt, telefon, stödgrupper m.m.
Om du längre fram känner för att prata med någon så kan du vända dig till din Elevhälsa, skolsköterska eller skolkurator för samtal eller vända dig till en ungdomsmottagning. Kämpa på, och var inte rädd för att ta hjälp om du behöver det, så kommer du lyckas ta dig ur det här!