Rädd, vilsen och orolig
Jag vet inte vad jag ska göra. Har många kompisar i min skolklass som jag pratar med på lektioner osv, men jag känner mig ändå alltid ensam och utstött. Det känns som jag inte har någon som bryr sig om mig. För några månader sen träffade jag min bästa vän jag någonsin haft genom internet och hon har gjort att jag mår mycket bättre och hon får mig känna att jag har ett värde i livet, men ofta så liksom..kastar jag hennes vänskap åt sidan och bestämmer mig att jag hatar henne. Som tur är så är hon än så snäll person så hon bryr sig inte om att jag blir arg och säger taskiga saker lite då och då, men det stör mig sjukt mycket. Att jag ska gå på den enda personen som jag faktiskt känner bryr sig om mig och vill att jag ska må bra i livet. Jag skriver ofta om hur jag mår till henne, att jag har haft självmordstankar och att jag känner mig värdelös, hon hänvisade mig hit till er för hon har varit likadan som mig förut och sagt att ni hjälpt henne enormt mycket. Jag är rädd, vilsen och orolig. Jag skulle nog inte ha kommit hit för min egen skull, men gör det för henne då hon vill att jag ska må bra. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra eller hur jag ska gå till väga för att få hjälp och ta kontroll så jag slutar putta bort den enda personen som jag känner bryr sig om mig och så jag kan må så bra som möjligt.
Anonym

BUP svarar:
Hej och  tack för ditt kloka och reflekterande brev!
Det märks att du funderat mycket över hur du fungerar ihop med andra personer och då speciellt din bästa vän som du träffade på internet för några månader sedan. Du berättar att du inte kan låta bli att bli arg och säga taskiga saker till henne trots att hon bryr sig så mycket om dig.
Jag kan förstå att det känns väldigt förvirrande och konstigt för dig då det blir så att du beter dig illa mot den person som är så värdefull för dig. Samtidigt är det just så vi människor ofta reagerar då vi själva känner oss värdelösa och utstötta.. Det är vanligt att man då inte riktigt vågar tro på att den andra personen tycker om en och verkligen bryr sig så mycket. Följden kan då bli att man hela tiden tror någonstans inom sig att man snart blir bortstött och det vore hemskt. Kan det vara så för dig? Försöker du stöta bort din bästa vän för att hon inte ska hinna före och stöta bort dig?
Då man går in i en relation så blir man mindre ensam men också mer sårbar. Du slipper ensamheten men riskerar hela tiden att bli övergiven. Nu låter det verkligen  som om din bästa vän orkar rätt mycket av att du blir arg och hon vill bara att du ska må bra. Jag tänker att hon måste tycka väldigt mycket om dig och få mycket positivt från dig också eftersom hon fortsätter vara din vän och vill dig så väl! Det låter också som att du har många kompisar i klassen som du umgås med utan att känna dig riktigt nära. Så ser väldigt många relationer ut för oss alla. Vi finns med i ett gruppsammanhang som gör att vi inte är helt ensamma.
Jag tycker du ska försöka lita på att du är värd att vara omtyckt och lita på att din bästa har upptäckt det och vill fortsätta kontakten med dig. Hon har tydligen varit i samma situation som du, men mår bättre efter hjälp och hon vill nu att du ska få samma chans till att må bättre. En så oerhört omtänksam bästa vän du har! Jag tycker liksom hon att du ska gå och prata med någon klok vuxen person för att förstå vad det är som gör att du inte mår bra och vad som blir svårt för dig i nära relationer. Det brukar hjälpa mycket att få möjlighet att prata om sådant som känns svårt och få hjälp att hitta nya vägar i livet. Ta den chansen, det är du värd!
Mitt förslag är att du söker upp Ungdomsmottagningen på din ort och ber att få komma dit. Du kan också ta kontakt med BRIS och prata på telefon eller chatta med dem eller söka upp skolkuratorn på din skola. Jag skickar också med med lite material som handlar om ensamhet och som kanske kan ge lite nya tankar.
Varmt lycka till!