Har jag ADD?
Hej BUP
Jag har haft väldigt svårt att skriva sen jag var liten, men inte med att läsa så jag förstår inte vad det beror på. Jag har också svårt att koncentrera mig så har länge tänkt att det kanske är ADD men är inte säker så har inte vågat kolla om det skulle kunna vara så. Kan man ha skrivsvårigheter utan lässvårigheter? Eller är jag bara dålig på att skriva utan anledning.
Har skrivit om den hära texten för många gånger nu...
Svårt att skriva

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som tar upp frågor som tyvärr inte är så lätta att besvara så här på nätet. Du undrar om man kan ha skrivsvårigheter utan att ha lässvårigheter och om det kan vara så att du har skrivsvårigheter utan anledning. Du är också inne på att du kanske skulle kunna ha ADD eftersom du har koncentrationssvårigheter. Positivt är  att du inte alls haft svårigheter med läsning.
För att kunna svara på dina frågor  så skulle jag dels behöva träffa dig och dels skulle dina svårigheter behöva utredas mer ingående. Du har haft det svårt med skrivandet sedan du var liten och har också svårt med koncentrationen och då tycker jag att det finns all anledning att du får hjälp att reda ut vad det beror på och också om du behöver något särskilt stöd i skolan som du inte har nu.
Jag vet inte hur mycket dina föräldrar är insatta i dina svårigheter, men om de inte vet så mycket så tycker jag att du ska berätta för dom precis hur det är för dig. Jag får intryck av att du behöver slita mycket med själva skrivandet och jag kan tänka mig att du kan behöva stöd och hjälp både hemma och i skolan. Jag tycker att du sedan ska prata med din mentor eller söka upp skolkuratorn och berätta om hur kämpigt det är och att du vill ha svar på de frågor du ställt i brevet. Om du vill kan dina föräldrar också vara med som stöd, då du pratar med hen.
Det är viktiga frågor som du skrivit hit till BUP.se om och jag hoppas därför att du kan få dom ordentligt utredda och besvarade. Det har du rätt till och det är du värd! Det blir ju en viktig grund för dig att stå på framåt i livet genom att du då vet dina styrkor och svagheter och hur du ska kunna hantera alltihop.
Varmt lycka till!