Blir mobbad och kan inte gå till skolan
hej jag blir mobbad så jag kan inte gå till skola blir kallad fet hora och sånt och i helgen som var så var jag på fest och då strulade jag med en kille som är 19 jag är 14 alla tycker att det e fel asså allting ja gör blir fel just nu sitter jag med blod på armarna orkar verkligen inte levaa mer och om några dagar ska ja på begravning till min farmor den enda personen som nånsin bryt sig om mig, jag är rädd för att vara ute jag e rädd för att vara inne jag är rädd för mig själv det har gått så långt att jag bara ligger i min säng jag vågar inte äta eller prata jag sminkar typ 20 ton smink för att ja ska kunna gå ut. jag e bara glad när jag är med kille vi kallar han h. jag får inte ha kontakt med han för han äe 19.hur ska jag göra för att va nöjd med mig och att mobbningen ska sluta och att ja kan få må bra klockan e kvart i 5 på natten och jae vaken bah för ja gråter hjälp?!!!
mirre h

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du låter väldigt ensam. Du undrar hur du ska göra för att vara nöjd med dig själv och få mobbningen att sluta. Jag tror inte du kan få mobbningen att sluta själv och det ska du inte behöva. Mobbning i skolan är inte tillåtet och det är skolan skyldighet att hjälpa dig och få det att upphöra. Mobbning  har stora skadeverkningar. Människor som drabbas tror ofta att det är något fel på dem och brukar få väldigt dåligt självförtroende och låg självkänsla. Inte konstigt  - vi är ju alla så känsliga för vad andra tycker och tänker om oss och speciellt i tonåren när jämnåriga betyder så mycket.
Men det låter bra att du ändå kan känna dig glad när du är med någon annan även om du inte får träffa honom. Men det är bra att du kan känna glädje med någon. Då finns det säkert fler än han som du kan känna glädje med! Det gäller bara att finna dem.
Du skriver att du ska på begravning av din farmor. Jag hoppas det blir en fin begravning och ett fint minne. Kanske kan du fråga dig själv ibland när du mår dåligt vilket råd hon skulle ge dig. Jag tror hon skulle säga åt dig att du ska tro på dig själv och inte skada dig? Kanske skulle hon råda dig söka hjälp om dina problem blir för stora? Det är i alla fall rådet jag vill ge dig.
Jag tycker att du dels behöver hjälp med mobbningen i skolan men också för din stora rädsla och att du självskadar dig. Antagligen hänger allt detta ihop. Mobbning i sig gör att man lätt blir rädd för andra och att man får ångest och självskadar sig. Så det är väldigt viktigt att du får hjälp nu. Har du berättat för skolpersonal och dina föräldrar? Om inte gör det genast och se till att dina föräldrar stöttar dig.
Jag tror också det skulle vara bra om du hade någon själv att prata med. Du skulle kunna ta upp allt med din skolkurator eller att du tillsammans med dina föräldrar tar kontakt med en vårdcentral eller BUP där du bor. Så,det är det viktiga – berätta om detta och se till att du får hjälp.
Du kan läsa om mobbning på UMO och om du behöver prata med någon så tycker jag du ska ta kontakt med Bris.
Lycka till!