Har ADHD och vet inte om jag ska må bra eller dåligt
Hej jag har adhd och jag blir 18år i år. Jag har ett problem med mitt månde för jag vet inte om jag ska må bra eller dålig för jag har haft problem med det innan så finns det några bra sätt för mig för att veta hur jag ska må.
Linnea

BUP svarar:
Hej Linnea,
När du skriver att du inte vet om du ska må bra eller dåligt så uppfattar jag att du så att säga inte riktigt vet vad du kan förvänta dig rörande vad som kan ses som normala svårigheter och vad som kan ses som mer problematiskt?
Men det som räknas är ju egentligen din egen måttstock, är det så att du mår dåligt och lider av de problem som du upplever så är det den upplevelsen du har just nu.
Jag tror inte du är ensam om att fundera över den här frågan och unga kan många gånger uttrycka att de känner en stor osäkerhet kring sina egna upplevelser. Det är ju i och för sig helt normalt eftersom man just är ung och håller på att lära känna sig själv och sitt inre mer och bli bättre på att förstå sina känslomässiga behov.
Många unga som har gjort en utredning och fått diagnos ADHD kan berätta att de förutom problem med koncentration och hyperaktivitet/rastlöshet också kan uppleva andra slags problem,  till exempel med stress, låg självkänsla eller sömnproblem för att nämna några saker.
Man kan självfallet ha dessa problem även om man inte har ADHD men man vet att personer som kämpar med en svårighet ofta kan bli lite extra sårbara för att känna stress även för andra saker som inte alls har med ADHD att göra. Hur är det för dig?
Beroende på vart man bor så kan hjälp och stöd vid ADHD se olika ut. I Stockholm erbjuds stöd via ADHD-center, där kan man ta del av information och tips vid ADHD men även olika kurser eller samtalsgrupper för unga med egen diagnos. Det finns också en del hjälp på nätet vid ADHD som självhjälp på vägen.
Om det är så att du skulle vilja gå och prata med någon för individuella samtal och kanske önskar hjälp att sortera i dina funderingar över hur du mår så skulle du kunna vända sig till en ungdomsmottagning. UMO har även bra information om många olika sorters problem som man kan ha som ung om man  vill läsa på lite om det.
Går man i grundskolan eller på gymnasiet kan också vända sig till sin Elevhälsa, till sin skolkurator eller skolsköterska om man vill gå och prata med någon och kanske få råd.
Inför ett första samtal så kan det vara till hjälp att man hemma i lugn och ro skriver ner några saker som man tycker är problematiska eller mår dåligt över. Att ha funderat lite på det innan ett samtal brukar medföra att man är bättre förberedd och då får lättare att ta upp just det som man själv tycker är viktigt och vill få svar på.
Lycka till!