Hyperventilerar efter obehaglig händelse
För 5 veckor sedan var jag med om  något obehagligt och sedan dess har jag hyperventilerat och haft svårt att andas speciellt i skolan. Det är jättejobbigt och jag vet inte hur jag ska få bort det. Jag måste kämpa mot paniken hela tiden
Emma

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du har det tufft just nu! Det låter som om du upplever stark ångest (som ger symtom som att du hyperventilerar och får en känsla av andningssvårigheter) efter den obehagliga händelsen du var med om. Jag dela upp mitt svar i två delar: ångesten och den obehagliga händelse som "startade" de här ångestkänslorna. Jag börjar med ångesten:
Som du kanske redan vet är ångest inte farligt på något sätt även om den känns väldigt otrevlig. Hjärtklappning, yrsel, illamående och hyperventilerande är några av de saker man kan uppleva vid stark ångest. Ofta tror man att man ska svimma, men det gör man inte - snarare tvärtom: kroppen går upp i högvarv. Man blir så att säga rädd för själva rädslan.
En viktig sak du ska tänka på nu är att inte undvika de platser som känns jobbiga att vara på, även om du helst av allt vill det. Då kan panikkänslorna finnas kvar och kanske till och med förvärras. Om du stannar kvar trots att det känns superjobbigt vänjer sig kroppen och hjärnan och paniken avtar och försvinner.
Så här skriver till exempel Vårdguiden/1177 att man kan försöka göra när man känner att man är på väg att få panik:
-Sätt dig ner eller stå och tryck ner fötterna i marken. Känn efter hur det känns.
-Försök att andas lugnt. Lägg en hand på magen och känn att den rör sig när du andas
-Beskriv för dig själv vad som händer just nu i dina tankar och i kroppen.
-Tillåt dina tankar och känslor att få vara precis som de är. Det du känner är naturliga ångestreaktioner i kroppen.
-Vänta och känn hur ångesten minskar. Det blir alltid lugnare efter en stund.
Mycket bra information och tips för att hantera ångest finns på Ungdomsmottagningen.
Ett annat tips är Snorkel, en internetsida för unga där man skriver bland annat om vad ångest är och hur man kan hantera den.
Nu till den obehagliga händelsen. Jag vet ju inte alls vad det var för sorts situation du var med om, men kanske behöver du prata om den med någon? Du kan vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan på din skola eller ungdomsmottagningen där du bor.
Ta väl hand om dig, det kommer att bli bättre!
(Här nedan har jag lagt lite information om ångest och några frågor med svar som andra skrivit till oss om detta ämne. Läs gärna!)