Någon att prata med i lugn och ro
Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig och jag är inte så bra på att skriva ner mina känslor och tankar men om jag pratar med någon så rullar det på som bara den, jag älskar att prata med folk :D med andra ord så skulle jag vilja sätta mig ner å prata ut om mina känslor och tankar kring det här men jag vet inte med vem? Jag vill inte ha någon som är 100% seriös och bara är ute efter att få bort problemet, jag vill sitta ned och prata i lugn och ro med en vuxen människa. Jag vill helt enkelt att någon ska förstå mig och försöka hjälpa mig med varför jag känner så här och om det finns något jag kan göra åt det. Vart ska jag vända mig?
Anonymt?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga. Det är inte alldeles lätt att svara. Du är ju 18 år nu och då finns inte BUP för dig längre. Men å andra sidan så låter det inte som att du önskar komma i kontakt med psykiatrin utan som du skriver och frågar så vill du sitta ner i lugn och ro och prata med en annan människa som kanske kan hjälpa dig att reflektera över dig, dina relationer och ditt liv. Det är nog en önskan som du kanske inte är ensam om och som kan vara viktig och angelägen.
Det som bl a finns är ungdomsmottagningen. Där kan det finnas ett utrymme för det du frågar efter. Om du bor i Stockholm så kan du pröva att vända dig Stadsmissionens psykoterapimottagning. Sen finns det privata psykoterapeuter som man kan kontakta. Problemet då kan ju vara att det då kostar en del pengar och beroende på vart man bor kan tillgången se olika ut.
Lycka till!