Adhd och Asperger och ingen att lita på
hej! enda sedan jag började ettan har jag aldrig haft en enda person jag litar på. ingen äkta vän. jag blev mobbad. jag gick helt ensam på rasterna. när jag frågade om jag fick vara med och leka. fick till svar "nej du får inte vara med för du vet inte hur man gör". så jag gick ensam på rasterna tills i mitten 2an då jag berättade för läraren. hon sa till dem andra eleverna att dem skulle vara mer med mig på rasterna. det blev bättre. men jag var endå ensam efter skolan. det är jag än idag. jag börjar må dåligt nu. jag har ingen som jag litar på. bara massa falska vänner. jag har både adhd och asperger. jag hatar att jag har det. för känner mig jämt så utanför och ensam. jag börjar gråta dagligen ibland känner jag att jag bara vill dö. jag vet inte vad jag ska ta mig till, snälla hjälp mig
Amelia

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det verkar som att du har det jättejobbigt! Att bli mobbad eller lämnad utanför är fruktansvärt, och jag förstår att detta gjort dig ledsen. Nu är det bättre i skolan tycker du, men på fritiden är du ensam. Har du någon organiserad fritidsaktivitet som du går på som till exempel scouterna, teater, idrott eller liknande? Det kan vara ett sätt att träffa personer som har samma intressen som en själv, och på så sätt få nya vänner. Jag vill tipsa dig om en hemsida från Aspergercenter där man kan läsa om hur det är att leva med asperger för barn och ungdomar: Ung och asperger. Där finns bland annat en del råd om hur man kan försöka träffa nya kompisar.
Riksförbundet Attention (en förening för alla med neuropsykiatriska funktionshinder som Adhd och Asperger) har också en sida för barn och unga: Attention ung. De ordnar ibland aktiviteter och träffar för sina medlemmar.
Jag undrar också om du har pratat med någon om det här att du känner dig så ledsen att du gråter varje dag? Vet dina föräldrar om det? Annars tycker jag att du ska berätta för dem. Du ska inte bära på detta själv. Du och dina föräldrar kan också fundera på om ni ska kontakta närmaste BUP-mottagning på grund av hur du mår så att ni kan få stöd.
Ta väl hand om dig!
Här nedanför har jag lagt några frågor med svar som andra ställt till oss. Läs gärna!