Håller på att utveckla en ätstörning
Hej.
jag tror att jag håller på att utveckla en ätstörning, om jag inte redan har gjort det. Det började för 3 månader sedan då jag hade ätit onyttigt en period och fick ångest över det.
Nu äter jag bara 2 måltider om dagen högst och då äter jag inte mycket. Jag räknar kalorier också och jag får ångest om jag överstiger min gräns. Jag äter aldrig frukost, men äter lunch när jag är i skolan för att ingen ska misstänka mina problem, och då tar jag en normal portion och äter bara en femtedel av portionen. Sedan när jag kommer hem äter jag ingenting resten av dagen. kanske bara lite yoghurt ibland men inte varje dag.
Jag tänker ständigt på mat och vikt varje dag. Jag tränar med skolan 2 dagar i veckan och då tränar jag så hårt att jag nästan svimmar.. Jag vill träna flera dagar i veckan men vill inte gå till gymmet ensam. Har funderat på att promenera varje dag för annars får jag ångest och blir deprimerad. Har också isolerat mig mer och mer pågrund av detta.. jag är helt enkelt för upptagen.
Jag har läst om ätstörningar och jag känner igen mig när jag läser om anorexi.
jag går ner i vikt också, har gått ner xkg på 3 månader men är fortfarande normalviktig och känner mig tjock, fast jag är igentligen helt normal enligt andra.
Jag vet att jag har problem, men jag vet inte vad jag ska göra.. får andra reda på detta så kommer jag gå upp i vikt och det vill jag inte!
kan tillägga att jag även har två halv syskon som har/ har haft anorexi
Linda
Tror jag har anorexi

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du förstår att du har eller håller på att utvecklar en ätstörning och att du skriver till oss och undrar hur du nu ska göra.  En allvarlig ätstörning är inget du valt utan snarare något du drabbas av när du äter lite och oregelbundet som du beskriver. Det händer något som är svårt att själv komma tillrätta med, för man får förvrängt tänkande om kropp och vikt. Du märker det på hur du ser på dig själv och vad dina kamrater säger.
Jag tycker du är klarsynt som förstår att du har ett problem som du inte riktigt vet hur du ska hantera. Du vill inte gå upp i vikt och jag antar att det är det som hindrar dig att direkt söka hjälp? Så jag tror att nästa steg är att du behöver hjälp att prata om detta – ditt dilemma. Varför? Jo, ätstörningar kan bli farliga. Fortsätter du gå ner i vikt som du gjort på kort tid kommer det bli farligt och troligen också svårare att bli frisk igen.
Jag tror du kommer att behöva hjälp för att komma till nästa steg – nämligen att du beslutar dig för att komma ur denna ätstörning och börja leva ett helt vanligt liv igen. Återgå till något som liknar hur det var bara för några månader sedan innan du började svälta dig själv.
Du skriver att du har två halvsyskon som har eller haft anorexi. Hur blir du påverkad av dem. Kan ni prata med varandra? Blir de oroliga för dig eller blir det triggande för dem? Blir det lättare eller svårare att berätta att du också fått samma slags problem? Dina föräldrar vet troligen väldigt mycket om ätstörningar och vet hur du ska få hjälp. Mitt råd är – ta kontakt med BUP så fort du kan. Ditt liv kommer att bli mycket enklare och bättre när du känner att du får hjälp och stöd att lämna detta bakom dig och kan börja tänka på annat än mat och vikt.
Lycka till!