Ångest och stress i skolan
Hej! Jag mår inte så bra hos min pappa när jag ska prata med honom så blir jag ledsen och kan inte prata för att jag tycker det är så jobbigt, så det slutar med att vi får sluta prata och vi kommer ingen stans. Jag får ångest i skolan och blir stressad även här hemma och får hjärtklappningar. Jag undrar hur jag ska kunna göra så att jag inte ska få sån ångest och stress i skolan och när jag pratar om det?
Med vänlig hälsning, Esa
Esa

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker det låter jättebra att du försöker prata om hur du mår fast det känns svårt. Kan han trösta dig när du blir ledsen? Hur tycker du han ska vara för att det ska bli lättare för dig att prata? Han kanske inte riktigt vet hur han ska vara för att det ska bli lättare för dig. Tycker du han ska ställa fler frågor? Skulle det underlätta? Eller tycker du han säger för mycket eller fel saker? Verkar han inte förstå fast du försöker förklara? Kanske kan du fundera på hur du skulle vilja att han var och förklara det för honom. Om det är svårt att säga kanske du kan skriva ett litet brev till honom?
Men jag undrar också hur du har det med dina andra vuxna i ditt liv? Kan du prata med dem om hur det är i skolan? Jag tänker också att en sak jag tycker du ska göra det är att prata med din skolkurator eller med din mentor i skolan. De är ju till för att kunna hjälpa dig. Kanske kan du få hjälp med det i skolan som gör att du får sådan ångest och stress. Eller det bästa kanske är om din skolkurator eller mentor kunde träffa både dig och din pappa och ni tillsammans kunde prata om hur det går i skolan. Tanken är att du får lite hjälp att prata om detta och det är ju viktigt att både skolan och din pappa förstår hur du har det och kan hjälpa dig.
Lycka till!