Känner inte längre glädje
Hej,
Jag är 17 år och går gymnasiet. För några månader sedan mådde jag bra eller bättre. Jag hade lätt att gå upp på morgonen, tyckte om att göra saker såsom att sporta, jag dansade mycket, simmade men även som att umgås med vänner, läsa böcker och kolla på film. Jag brydde mig mycket om folk runt omkring mig och var alltid villig att testa nya saker. Jag var en nyfiken person, jag var intresserad av allting skolan, mer eller mindre och världen. Jag hade bra koll på nyheterna, tyckte om att promenera, se mig omkring, åka buss och ta mig runt på egen hand. Jag ville åka utomlands och även där se nya saker och jag var allmänt nyfiken men framförallt hade jag lust och ork.
För ett år sedan hände det händelser som sedan, vad jag misstänker, påverkade mitt liv ganska drastiskt. Jag miste en vän, vännen gick inte bort, men vi gled ifrån varandra i och med detta försvann gänget som jag umgåtts med i nästintill 5 år. Gänget var min trygghet och den tryggheten försvann. Allting förändras i nian. Men på sommaren fick jag nya vänner, men på hösten så bytte jag skola, eftersom jag skulle börja gymnasiet. Min trygghet som fanns kvar var borta. Jag var inte rädd, kanske lite naiv och trodde att jag skulle hitta ett nytt gäng. Allting var relativt bra under de första månaderna, men det var som om verkligheten hann ikapp mig och under hösten började jag må sämre.
En av mina bästa vänner flyttade ifrån xx, en hade jag då tappat under nian och en gick på en annan skola. Det var inte samma trygghet och det gick inte att ersätta heller. Nu vill jag inte gå utanför huset, inte ens till vår närmsta affär vilket ligger 200m bort från vårt hus, vilket jag aldrig känt förut. Det har aldrig varit något problem. Jag har svårt att gå upp på morgonen och jag vill inte gå till skolan - vilket aldrig varit ett problem förut. Den främsta anledningen för att jag inte vill gå till skolan är för ork men också för att jag får en extrem ångest (om jag får säga så, jag har inget att jämföra med, förutom mig själv) över idrottslektionen. Jag har tyckt att saker varit jobbigt förut, men det är inte jämförbart. Dessutom är ingenting roligt längre, jag dansar inte för det är inte kul, ingen simning heller, jag läser aldrig utan att jag behöver och jag tycker inte att filmer är speciellt roligt heller. Rastlösheten och koncentrationen är också ett problem. Det är mycket svårare för mig att ta mig in i saker och hålla mig till dem som förut dessutom min nyfikenhet har försvunnit. Min aptit har inte försvunnit däremot, men den varierar drastiskt, antingen äter jag inte alls eller så hetsäter jag.
Det värsta med mitt nuvarande mående är att jag inte längre känner glädje. Jag känner ingen glädje för att se solen längre, ingen glädje för saker jag i vanligtvis skulle se fram emot eller uppskatta - saker jag tyckt varit roligt är inte det längre och jag är nästan aldrig glad längre.
Vad ska jag göra?
ml

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver en väldigt stor förändring i ditt liv på mindre än ett år. Från att varit en utåtriktad och aktiv person med vänner till nu en mer isolerad och rädd person som inte känner någon glädje i livet. Hur kan det bli så?
Du beskriver många separationer och förluster av vänner som du tror påverkat ditt liv drastiskt och jag tror du har rätt. Men vad är det som gör att du drar dig undan? Vilken betydelse har det haft? Du skriver att du blivit otryggare och det kan man bli när vänner försvinner av olika anledningar. I ditt fall har det haft drastiska konsekvenser.
Du skriver också om att du får extrem ångest över gymnastiklektionerna i skolan och att du hetsäter. Har det något att göra med din kroppsuppfattning? Svårt att veta men jag tycker absolut att du skulle ha någon att prata med och försöka reda ut vad det är som händer med dig.
Du undrar vad du ska göra? Jag tycker du ska söka hjälp – på BUP eller vårdcentralen för du har ju stora problem med nedstämdhet och ångest som förändrat ditt liv drastiskt. Jag tycker oavsett vad det beror så behöver du hjälp att återfå din basala trygghet och hjälp att komma tillbaka till skolan. Du behöver hjälp och stöd nu när du känner dig otrygg och osäker.
Så jag tycker att du behöver mobilisera hjälp. Kan du prata och få stöd av dina föräldrar? Kan du få hjälp av skolan att komma tillbaka? Du måste väl kunna bli befriad från gymnastiken om du får så stark ångest? Och så tycker jag att du ska ta kontakt med BUP för att utreda och få hjälp för din nedstämdhet, ångest och hetsätningsproblematik. Försök att se till att du får många som försöker ta hand om dig och hjälpa dig så att du långsamt kan återvinna din trygghet utanför ditt boende. Kanske kan du också få stöd och hjälp genom att chatta på Tjejzonen?
Lycka till!