Om att få hjälp efter 18
Hej! Jag har en fråga angående en adhd utredning jag gjorde hos er när jag var i tonåren ca 15år (nu 21). Jag gick hos er en ganska lång period för både problem i skolan och hemma. Var en väldigt stökig tonåring som varken klarade skolan eller att lyssna på föräldrar (som i princip kämpat ihjäl sig). Alltid haft mycket vänner(både bra och dåliga). Aldrig haft några inlärningsvårigheter vilket ni också utredde när jag gick hos er. Efter dessa långa utredningar jag gjorde hos er så berättade ni för mig, mamma och min pappa vid ett möte att jag låg normalt vid inlärning även lite högre vid vissa moment men också att ”jag var en av dom som kunde säga att jag i alla fall inte hade adhd”. Sedan fortsatte enbart samtalskontakt och funderade inte så mycket mer på det eftersom jag upplevde att ni gjort väldigt mycket olika tester. Problemen har dock alltid funnit. När jag sedan blev äldre och flyttade hem ifrån och ”mognade” så har jag fortfarande haft väldigt stora problem i livet med att komma iväg till jobb, relationer och även gå klart skolan. Har haft kontakt med psykiatrin från och till och fått pröva antidepp och en hel del andra mediciner. När jag en gång åkte till akutpsyk och träffade en läkare som berättade för mig att jag kan ha adhd även fast en nogrann utredning gjorts. Han rekomenderade mig att kolla upp det och hade även läst igenom mina papper. Vände mig då till min komun som sa redan efter besök 1 att de inte ville göra någon utredning igen. Fick då vända mig till ett annat landsting som tog i mot mig jätte fort. Ställde lite frågor. Läste mina bup papper och lät mig fylla i skattningskalor ”lite snabbt” enligt mig och skrev direkt ut elvanse till mig. Jag känner att ingen verkar vilja hjälpa mig i min situation nu och det enda jag skulle vilja nu är att få någon att se över min utredning igen. Någon med rätt kompetens i alla fall eller i alla fall någorlunda kan hjälpa mig att tolka vad som står i utredningen för förstod inget av det själv. Läkaren som skrivit ut elvanse till mig har jag ingen tillit till tyvärr då han inte ens kunde lägga in ett recept rätt i datorn utan skrev ut licenspreparat och sedan fel mängd. Skulle bup kunna i alla fall se över min utredning och kolla ifall de tror att läskren som skrivit ut elvanse har gjort rätt? Eller iaf bara berätta för mig vad som det står i mina papper så jag också förstår.(för mycket psykiatrisnack). Vet att jag inte är ett barn längre men ingen verkar vilja hjälpa mig. Är inte ute efter att få diagnosen på papper eller adhd över huvudtaget för det är skitsamma för mig i dagsläget. Vill enbart få rätt behandling någon gång för att kunna få ett så fungerande liv som möjligt då situationen varit och är ohållbar. Reagerar dock bra på elvanse men har svårt att veta om det är medicinerad adhd eller ett rus. (Livrädd för att vara fel medicinerad!!!)           Snälla hjälp mig!!! Vet inte vart jag ska vända mig!!!!!
Uppgiven tidigare BUP tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Det är inte svårt att förstå att du känner dig undrande över vart du skall vända dig och hur du skall få hjälp. Det kan vara krångligt att orientera sig i vården. Frågan om att få hjälp med att läsa igenom din utredning är angelägen och viktig för dig och något som du skulle vilja få hjälp med. Jag förstår att du kan ha frågor kring din utredning som du kan behöva få hjälp med att få besvarade.
Om du inte vill vända dig till någon privat verksamhet som bl.a. utreder, som antagligen kan kosta lite pengar och då du är över 18 år så är det till vuxenpsykiatrin där du bor som du nog skall vända dig. Där kan du nog också få hjälp med att kontrollera din medicinering så att du har rätt medicinsk behandling. Du kan också där fråga om behandling för att försöka få ordning på ditt liv så att ditt liv blir fungerande, som du säger.
Lycka till!